foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Nieuwe OV-visie zet in op gedeelde mobiliteit

visieovRegio - In de toekomst bestaat het Brabantse OV niet meer alleen uit (buurt)bussen; ook meerijddiensten, deelauto’s en -fietsen worden onderdeel van het mobiliteitsaanbod. Aldus de nieuwe OV-visie die de provincie in samenspraak met deskundigen en reizigers heeft opgesteld. De nieuwe visie ‘Gedeelde Mobiliteit is Maatwerk’ speelt in op de nieuwe technieken die het mogelijk maken om eenvoudiger, anders en flexibel te reizen. Het delen van voertuigen wordt meer gemeengoed, e-bikes zijn in toenemende mate een alternatief voor vervoer naar werk of school en gebruik van data maakt dat vervoer steeds meer op maat verzorgd kan worden.



Gedeputeerde Christophe van der Maat: ‘Die veranderende omgeving verplicht ons om nu de vraag te stellen of ons openbaar vervoer daar een rol van betekenis in kan blijven spelen. Kunnen we de investering van € 90 miljoen die we nu elk jaar inzetten voor onze bussen, gebruiken om het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem te bouwen? Een systeem dat nog meer aansluit bij de wensen van de individuele reiziger en ervoor zorgt dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving?’


Stations worden mobiliteitshubs
In de nieuwe OV-visie zet de provincie de kaders uiteen voor de ontwikkeling van het gedeelde mobiliteit. Dit is het huidig openbaar vervoer, maar ook nieuwe vormen zoals deelsystemen, flexconcepten, meerijden, enzovoorts. ‘Niet alles gaat op de schop’, vertelt Van der Maat. ‘Ook in de komende decennia blijven spoor en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) de ruggengraat van ons openbaar vervoer. De stations van nu worden mobiliteitshubs, maar deze kunnen ook op andere plekken ontstaan aan de rand van de stad of op regionale HOV haltes. Plekken waar je veilig je fiets stalt, een deelauto neemt, iemand even op de trein zet, op een zelfrijdende shuttle naar het stadscentrum stapt en meteen een pakketje ophaalt of boodschappen doet bij een pick-uppoint.’ Die hubs worden cruciale linken in de mobiliteit. De provincie zet daarom in op frequenter en sneller vervoer tussen economische kernregio’s waarbij ook de internationale verbindingen belangrijker worden.

Passende prijs
In Brabant wordt al geëxperimenteerd met nieuwe vormen van OV die meer ruimte geven voor flexibiliteit en maatwerk. Zoals BravoFlex waarmee reizigers binnen een gebied op elk gewenst tijdstip van en naar elke gewenste halte kunnen reizen. ‘Dat soort nieuwe vormen van flexibel en gedeeld vervoer gaan we in de toekomst meer inzetten’, vervolgt Van der Maat. ‘Hierbij is ruimte voor de markt en samenleving om ook zelf nieuwe concepten te ontwikkelen. Het is volgens ons dé manier om ook op tijden en op plekken waar minder vraag is toch vervoer aan te kunnen bieden. Bijvoorbeeld in dorpen met weinig reizigers of in de weekenden.’ Bij deze nieuwe vormen van vervoer hoort ook een prijs passend bij de vraag. Een deelauto of direct vervoer van deur tot deur is makkelijk en comfortabel dus daarbij past ook een hogere prijs. Tegelijkertijd moet mobiliteit ook in de toekomst betaalbaar blijven voor groepen die er dagelijks gebruik van maken.

Meer ruimte voor flexibiliteit
Om meer innovaties en nieuwe initiatieven in de mobiliteit mogelijk te maken, wil de provincie zowel binnen als buiten de OV-concessie meer ontwikkelruimte en flexibiliteit bieden. Van der Maat: ‘Nu besteden we al het openbaar vervoer voor een periode van 8 tot 10 jaar aan één vervoerder in een gebied aan. Dat maakt dat we een heel betrouwbaar en uitgebreid openbaar vervoernetwerk aan kunnen bieden. Tegelijkertijd kunnen we in de tussentijd maar beperkt vernieuwen terwijl de wereld om ons heen verandert. Dat willen we bij de volgende concessie anders doen. Er moet wat mij betreft meer ruimte komen voor verschillende marktpartijen om mobiliteit aan te bieden als daar vraag naar is. Dat maakt ook dat we deze visie nu hebben ontwikkeld. Om in 2022 met een nieuwe OV-concessie te kunnen starten, moeten we nu besluiten wat we in de toekomst belangrijk vinden.’ Provinciale Staten nemen volgens planning eind november een besluit over deze nieuwe visie.

visieov 

Lacros

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

Mutsaars

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

Woonwinkel

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

Bloemboetiek

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2024  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//