
La Serena – De 12 etappe gisteren vrijdag 17 januari van El Salvadaor naar La Serena [special stage: 350 km - verbindingsroute: 349 km] is Charly Gotlib navigator van Frits van Eerd op de Jumbotruck, waarvan zijn 25e Dakar er bijna op zit, tevreden over zijn jubileumeditie. Voor het eerst sinds de Dakar naar Zuid-Amerika verhuisde was er weer echt wat te navigeren. "De organisatie heeft het juiste spoor gevonden." De voorlaatste etappe, de twaalfde van deze Dakar, kreeg van Gotlib het predicaat 'mooi en snel'. "Zeer snel zelfs en we hebben het ook snel gedaan. Bijna perfect. Frits heeft goed gereden en ook de navigatie ging goed." De Jumbotruck moest maar één keer stoppen, wegens een lekke band. "Maar ook die hebben we zeer snel gewisseld: 12 minuten, ons nieuwe record." Precies die 12 minuten betekende het verschil tussen de 13e of de 18e plaats, waarmee de equipe uiteindelijk genoegen moest nemen. Van Eerd staat gisteren nu 18e in het algemeen klassement gevolgd door Eimbert Timmermans op de 19e plaats. Vandaag is het 30 graden in Valparaiso.
Charly Gotlib
Met 25 edities op zijn naam, is Gotlib een van de weinigen die een werkelijk oordeel kan geven over de zwaarte van de bijna voorbije Dakar 2014. "Zeker niet de zwaarste – die waren in Afrika – maar wel een zeer zware", meent de Antwerpenaar. "Dat zie je ook aan het aantal deelnemers dat nog over is. Dat is een goede zaak: het mag een beproeving zijn. De organisatie heeft kennelijk die paar jaar nodig gehad om te zoeken. Wat mij persoonlijk zeer verheugde was dat er, voor het eerst sinds we in Zuid-Amerika rijden, ook weer echt wat te navigeren was. Veel meer dan in de voorgaande jaren, waarin de navigator meer een co-piloot was. Nu werd er serieus een beroep gedaan op navigatie."
Dat er veel uitvallers zijn en dus minder voertuigen die sporen maken op de proef, maakt volgens Gotlib in de navigatie weinig uit. "Niet ieder spoor is het goede. Ik zou nooit adviseren om zomaar sporen te volgen. Een piloot heeft die neiging wel. Vandaag hadden we het ook een keer: er liep een heel mooi spoor naar links en in de verte was een stofwolkje te zien. Dus Frits ging achter dat stofwolkje op dat spoor aan, maar ik zag meteen dat het niet de juiste kompasrichting was. We moesten een kleiner spoor hebben, 100 meter terug, iets verder naar links. Dat was het juiste spoor. Bijkomend voordeel was dat er geen stof was."
Met inmiddels ruim 5300 wedstrijdkilometers achter de rug, blijft Gotlib voorzichtig over de laatste 157 die deze zaterdag nog op het menu staan. "Niet te onderschatten. Vooral voor de trucks is dat nog een lastige special, met smalle paden, ravijnen en haakse bochten. In de Dakar ben je er nooit bijna; je moet tot de laatste meter blijven opletten."
Van Loon – "Laatste loodjes naar de finish"
Een lekke band, veel stof en een keer of tien stoppen wegens een te hete motor: ook de laatste loodjes wegen zwaar voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar in deze Dakar Rally. Ondanks die narigheidjes wist Van Loon de 22ste tijd te posten. "En daar kan ik niet anders dan tevreden mee zijn", vond hij.
De voorlaatste etappe van de Dakar bestond uit een special van 350 kilometer met de finish in de buurt van Copiapó en daarna nog eens een even zo lange verbinding naar het bivak in La Serena. In de top van het klassement zorgden het zand en de duinen voor spektakel, doordat Stéphane Peterhansel teamorders aan zijn laars leek te lappen en de leiding in het klassement overnam van Nani Roma. Het verschil na ruim 5300 kilometer racen bedraagt 26 seconden.
Erik van Loon volgt op gepaste afstand. Hij deed een uur langer over etappe 12 en heeft in het klassement (27e plaats) bijna 18 uur achterstand. Het kan Van Loon, met de eindstreep in zicht, weinig meer schelen. Het enige wat hem nog interesseert, is de finish halen. Dan moet zijn auto het nog één dag blijven doen. "Als 'ie het morgen niet doet, hang ik ’m achter de vrachtauto." De laatste etappe naar de finish in Valparaíso bevat nog 157 kilometer tegen de klok. In de beschrijving is sprake van 'heuvels begroeid met cactussen, waar voorzichtigheid geboden is'.Zaterdag 18 januari etappe 13 - La Serena - Valparaiso
special stage: 157 km - verbindingsroute: 378 km
De dertiende en laatste etappe voert de overgebleven deelnemers over een etappe van 535 km naar de finish in Valparaiso. De 157 kilometer lange special stage vergt echter nog de uiterste concentratie van de rijders, die zich tussen de cactussen een weg moeten banen naar de finish. Wie zal er aan het eind van de dag de hoogste trede van het erepodium mogen beklimmen?