Schijndelaar 2e plaats tijdens internationaal beiaardconcours
Gepubliceerd: dinsdag 10 juli 2018 10:53
Kampen / Zwolle - Het internationale beiaardconcours dat op vrijdag 6 juli jl. ter ere van de 100e verjaardag van de Nederlandse Klokkenspelvereniging werd gehouden is gewonnen door de Japanner Toru Takao. Tweede werd Tommy van Doorn uit Schijndel. De topbeiaardiers bespeelden de zingende torens de Peperbus in Zwolle en de Nieuwe Toren in Kampen. de Peperbus is een uitzonderlijke beiaard met zeer laag klinkende klokken. Hieronder vindt u de reactie van de juryvoorzitter en een biografie van Tommy van Doorn.
6 juli: Internationaal Beiaardconcoursin Kampen en Zwolle De Beiaard Kring Kampen en de Zwolse Beiaard-stichting organiseerden op verzoek van de NKV een interpretatieconcours. Deelnemers waren jonge talentvolle beiaardiers, die aan een groot publiek en aan meer ervaren collega's hun talenten konden tonen. Het recent gerenoveerde 17e eeuwse Hemony-carillon van de Nieuwe Toren van Kampen is zeer geschikt voor barokmuziek, het Taylor-carillon van de Peperbus in Zwolle meer voor muziek uit de romantiek en hedendaagse muziek. De kandidaten moesten laten zien dat ze technisch met twee verschillende carillons om konden gaan én hun muziekkeuze en wijze van spelen konden afstemmen op het karakter van het carillon. De voorgeselecteerde kandidaten speelden 20 minuten in Kampen en 20 minuten in Zwolle. In Zwolle is een verplicht stuk: 'Centenary Bells', het werk dat Leo Samama speciaal voor de 'Week van de Nederlandse Beiaardmuziek' gecomponeerd heeft. Er was voor iedere deelnemer een prijs, oplopend van € 500 tot € 2500 beschikbaar. Na afloop van het concours vond er een feestelijke prijsuitreiking plaats.
100e verjaardag NKV Vanwege de 100e verjaardag van de Nederlandse Klokkenspel/Vereniging (NKV) vinden een aantal landelijke activiteiten plaats. De Zwolse Beiaard Stichting en Beiaardkring Kampen hebben een internationaal interpretatieconcours georganiseerd. Op 6 juli 2018 werden vijf finalisten op de Peperbus in Zwolle en op de Nieuwe Toren in Kampen beoordeeld op het kunnen omgaan met deze twee in karakter geheel verschillende carillons. Op de Peperbus werden originele beiaardcomposities gespeeld, waaronder het verplichte werk 'Centenary Bells': een nieuwe in opdracht door Leo Samama geschreven compositie. In Kampen klonken bewerkingen van muziek uit de barok-/klassieke periode. De uitslag is: Toru Takao (JP) 1e prijs € 2500 Tommy van Doorn (NL) 2e prijs 2000 Jasper Stam (NL) 3e prijs 1500 Jonathan Lehrer (CAN) 4e prijs 1000 Vincent Hensen (NL) 5e prijs 500 De prijzen zijn uitgereikt door Bort Koelewijn, burgemeester van Kampen, in de Gouden Zaal van het Stedelijk Museum Kampen. De jury bestond uit Arie Abbenes (voorzitter), Koen Cosaert (Mechelen), Ellen Dickinson (Yale), Frans Haagen en Bernard Winsemius.
Concours 100 jaar Nederlandse Klokkenspel-Vereniging Door juryvoorzitter Arie Abbenes: “Beiaardconcoursen zijn voor de beginnende beiaardiers een belangrijke promotie, dat weten de juryleden maar al te goed want wij hebben menigmaal in spanning voor de jury gestaan, in afwachting op het verlossende woord. Na enkele jaren studie lukt het de meeste beiaardiers om met een diploma het werkveld in te trekken, maar slechts de prijzenwinnaars komen uiteindelijk tot de koningsbanen van beiaardland, dat wijst de praktijk uit. Lat extra hoog De jubileumcommissie van de Nederlandse Klokkenspel Vereniging heeft gemeend om in het honderdste jaar van de vereniging de lat extra hoog te leggen. Daardoor is de waarde van het concours uitzonderlijk geworden. Op maar liefst twee verschillende instrumenten werden de kandidaten geacht oude en nieuwe muziek ten gehore te brengen, beslist geen sinecure. De unieke Taylor beiaard van Zwolle en het onovertroffen meesterwerk van François Hemony in Kampen. Strikt genomen zijn alle deelnemers vandaag de winnaar, want de jury heeft hen al geselecteerd na het beluisteren van de ingezonden opnames. Deze bijeenkomst heeft daardoor bij voorbaat al een feestelijk karakter. Allemaal toppers Gelukkig heeft de jury, bestaande uit Frans Haagen, Bernard Winsemius, Ellen Dickinson, Koen Cosaert en ikzelf enkele verschillen in het spel van de deelnemers kunnen bespeuren. Daarom kunnen toch overgaan tot het geven van een rangorde. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat zij allen tot de toppers gerekend moeten worden. De jury was van mening dat de prestaties in Zwolle over het algemeen beter waren dan in Kampen. Het leek er op dat de oorspronkelijke beiaardcomposities meer tot de specialiteit van de spelers behoorden dan het spelen van bewerkingen uit de barok – en de klassieke periode. De 'vertaalslag' naar de beiaard toe leverde soms problemen op. Het kan ook zijn dat de uitzonderlijke beiaard van Kampen – zeer lage transpositie – de deelnemers parten speelden. Waarschijnlijk hebben zij van dit concours veel ervaring opgedaan. Winnaars De winnaar van de 1e prijs stond voor alle juryleden vast. Een onbetwiste winnaar. Een goede 2e prijs kon bovendien uitgereikt worden. Bij het bepalen van de 3e en 4e plaats gaf de uitvoering van het verplichte stuk 'Centenary Bells' van Leo Samama de doorslag. De jury is er van overtuigd dat de jonge beiaardier die de laatste plaats bezette, volgende keer hoge ogen zal gooien. Dank zij de uitstekende organisatie en het mooie weer hebben luisteraars en juryleden kunnen genieten van een prachtig beiaardevenement."
Biografie Tommy van Doorn (1990) Tommy begon op zevenjarige leeftijd met pianolessen en nam vanaf zijn zeventiende orgellessen bij Jan Verhoeven in Boxtel. Na het behalen van zijn gymnasiumdiploma studeerde hij vanaf 2009 hoofdvak orgel aan het Fontys Conservatorium in Tilburg bij Henco de Berg en Ad van Sleuwen. Piano werd als bijvak gestudeerd bij Jelena Bazova. Hij verdiepte zich tevens in het bespelen van het Franse drukwindharmonium. In juni 2014 werd studeerde hij cum laude af met een concert in de Sint-Catharinakerk in Eindhoven. Verdere masterclasses en interpretatielessen werden gevolgd bij o.a. Ben van Oosten, Kees van Houten, Joris Verdin (B), Wolfgang Baumgratz (D) en Luca Scandali (It). Aan de Universiteit Utrecht studeert hij musicologie. Ook studeert hij beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort bij Frans Haagen.
Smitsorgel Schijndel Hij is actief als orgeldocent, solist en begeleider op orgel, harmonium en continuo, en als beiaardier. In 2018 behaalde hij de tweede prijs op het internationale Beiaardconcours NKV 100 in Zwolle en Kampen. Op orgel begeleidde hij onder meer uitvoeringen van de Requiems van Fauré en Duruflé. Hij werkte samen met Cappella Breda onder leiding van Daan Manneke en in 2014 toerde hij als harmoniumsolist met het Nederlands Studenten Kamerkoor onder leiding van Kurt Bikkembergs. Voor het kwartaaltijdschrift “Vox Humana” van de Harmonium Vereniging Nederland schrijft hij muziekbesprekingen. Bij de Brabantse Orgelfederatie verschenen enkele opnames van zijn spel en is hij betrokken als artistiek adviseur. Hij is voorzitter van de Stichting Smitsorgel Heilige Servatiuskerk, die zich inzet voor het behoud van het Smitsorgel (1852) in Schijndel. Ook is hij artistiek adviseur van de Stichting Kerkconcerten Boxtel.
Titulair organist In Roosendaal was Tommy van Doorn enkele jaren actief als organist van de Moeder Godskerk. In december 2012 is hij benoemd als titulair organist van de Sint-Petrusbasiliek te Boxtel, waar hij vaste bespeler is van het monumentale Smitsorgel (1842). In Boxtel is hij sinds 2018 tevens aangesteld als vaste beiaardier van het carillon in de toren van de Sint-Petrusbasiliek.