Reacties
“Gebleken is dat dit zich bij de milieustraten, gemeentewerven, sporthallen en gymzalen niet één keer heeft voorgedaan” schrijft de gemeente. Een greep uit enkele reacties die op social media verschijnen:
“Bijzonder dit, ik ben zelf in die periode bij de milieustraat geweest. Gevraagd of contant mocht betalen was niet mogelijk moest met pin. Dit onderzoek klopt niet helemaal!” laat een Schijndelse inwoner weten.
“Mijn vriendin had alleen cash bij zich bij het zwembad. Ik werd gedwongen voor haar te betalen met mijn pinpas en het geld aan haar te vragen,” schrijft een andere Schijndelse inwoonster.
“Ik heb pas nog contant betaald voor koffie/thee bonnen in spectrum” laat een andere Schijndelse inwoonster weten.
Vragen
Over deze mensen staat niets in het onderzoek. De conclusie in de reacties is dan ook dat het onderzoek niet juist zou zijn uitgevoerd. TVSchijndel heeft de gemeente daarom vragen gesteld. Of men bekend is met de reacties en hoe dit onderzoek is uitgevoerd.
Reactie gemeente Meierijstad
De gemeente Meierijstad heeft kennisgenomen van de reacties naar aanleiding van de gepubliceerde onderzoeksresultaten naar de behoefte van het kunnen doen van kleine contante betalingen bij gemeentelijke voorzieningen.
Twee zaken zijn van belang bij het uitgevoerde onderzoek. Op de eerste plaats gaat het om de locaties die in het onderzoek zijn betrokken. Dat zijn de gemeentelijke voorzieningen waar sinds de oprichting van Meierijstad alleen met pin/digitaal kan worden afgerekend:
Het museum Jan Heesterhuis en de drie locaties Burgerzaken zijn niet in het onderzoek betrokken. Dit omdat bij het Jan Heesterhuis en bij Burgerzaken in het gemeentehuis in Veghel sinds jaar en dag contant kan worden betaald, en Burgerzaken in St. Oedenrode en Schijndel momenteel tijdelijk zijn gesloten.
Op de tweede plaats is het doel van het onderzoek geweest om vast te stellen hoe vaak het voorkomt dat een inwoner/bezoeker vraagt om contant te mogen betalen, omdat hij/zij niet in staat is om dat met een pinpas te doen. Voorbeelden zouden kunnen zijn: leeftijd, gezondheid of financiële situatie. De gedachte erachter is dat, mocht hiervan regelmatig sprake zijn, een eenvoudige en pragmatische oplossing gezocht zou kunnen worden.
Gedurende de onderzoeksperiode hebben de (balie)medewerkers van de gemeentelijke voorzieningen in hun systemen vastgelegd hoe vaak het voorkomt dat een inwoner/bezoeker alleen contant kan betalen. Dit is uiteraard een andere benadering dan de vraag over welke betaalwijzen een inwoner/bezoeker allemaal wil kunnen beschikken bij het afrekenen van gemeentediensten.
De enige casus die naar voren is gekomen betreft de twee kinderen met het briefje van twintig euro bij het zwembad.
De scope van het onderzoek betrof de gemeentelijke voorzieningen (en daarmee dus niet Het Spectrum in Schijndel). Inwoners/bezoekers die niet anders konden dan contant betalen (en dus niet degenen die gebruik kunnen maken van een pinpas, maar misschien liever contant betalen) zijn geteld.
Reactie Hart:
Reactie van Hart, de partij die de discussie over cash betalen aanzwengelde:
'Veel inwoners willen graag contant betalen en weten dat het niet kan. Die mensen worden in dit onderzoek dus niet meegeteld. Dit schept een sterk vertekend beeld. En dan hebben we nog niet gehad over de mensen die vanwege schulden contant betalen om overzicht te houden en de inwoners die pinnen nog altijd lastig vinden. Het zijn minderheden, maar de gemeente pretendeert vanwege inclusie oog te hebben voor die groepen.'