foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Meierijstad laat jongeren swipen over toekomst van hun gemeente.

Gebouw GemeentehuisMeierijstad3Meierijstad - Hoe betrek je jongeren bij de Toekomstvisie van jouw gemeente? Gemeente Meierijstad lanceert vandaag Swipocratie. Van 1 t/m 23 november kunnen alle jongeren uit Meierijstad via swipen aangeven hoe ze over dilemma's denken en waar ze hun voorkeur aan geven.

Bijvoorbeeld als het gaat om vrije tijd, wonen, vervoer, werk, landschap. Kortom thema's die bepalen hoe Meierijstad zich wil ontwikkelen.
Nieuw participatie-instrument
In de zomer van 2023 ging Meierijstad aan de slag om een Toekomstvisie 2040 te maken. Op allerlei manieren konden inwoners, belangenorganisaties, bedrijven en samenwerkingspartners hun input leveren; zowel online als offline. Velen hebben gebruik gemaakt van die participatiemogelijkheden. Inmiddels heeft de gemeenteraad 2 hoofdscenario's vastgesteld; Daarbij tekenen zich belangrijke en heel concrete dilemma's af.

Participatie-wethouder Rik Compagne: “Er is in dit soort trajecten doorgaans een kleine groep inwoners die we vaak horen en een grote groep die we weinig horen en wellicht ook minder goed bereiken; De betrokkenheid van jongeren bij gemeentelijke vraagstukken is gering. Tegelijk gaat
het bij de Toekomstvisie over de koers van Meierijstad voor hún toekomstige woon-, werk- en leefomgeving. En daar valt wat in te kiezen.” Alle reden voor de gemeente om in dit traject extra in te zetten op deze doelgroep. In de nieuwe participatienota ‘Bouwen aan Burgerschap’ staat dat Meierijstad gaat experimenteren met nieuwe instrumenten om deze groep beter te bereiken en te betrekken; Swipocratie is zo’n nieuwe vorm.

Aansluiten bij de belevingswereld
Het leven van jongeren speelt zich voor een deel af op hun mobiele telefoon; daar hebben ze ook contact met elkaar, maken ze afspraken, luisteren ze muziek, zetten of volgen ze trends en nemen ze het nieuws tot zich. Swipocratie sluit daar bij aan, want het zoekt de jongeren op waar ze toch al
zijn: op hun telefoon of tablet. Het is een webbased app die je niet hoeft te installeren, laagdrempelig, aantrekkelijk vormgegeven en heel visueel. In een paar minuten tijd swipe je door zo'n 35 onderwerpen. De gemeente richt zich met de campagne op jongeren van 12 t/m 26 jaar.
Gebouw GemeentehuisMeierijstad3
 gemeentemeierijstad jan2017

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2025  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//