Schijndel - De gemeente Schijndel ondertekent deze Code Verantwoord Marktgedrag Thuisondersteuning en erkent daarmee het belang van een duurzaam contract met de partijen die huishoudelijke hulp bieden. Dit betekent dat er gestreefd is en wordt naar betaalbare zorg, waarbij het belang voor de arbeidsvoorwaarden binnen de huishoudelijke hulpsector niet uit het oog wordt verloren. Zo stelt de code voorwaarden aan de prijs die gemeenten betalen aan de organisaties (meer informatie in bijlage 1 van de code onder lees meer). Ook onderschrijft de code het belang van innovatie, zelfredzaamheid en participatie. Met het oog op de toekomst wordt tevens gehandeld in lijn met de code. Volgens de gemeente voldoen de huidige contracten HH in de regio Meierij op dit moment aan deze voorwaarden. Alle drie de gemeenten die Meierijstad vormen hebben 'ja' gezegd tegen deze uitgangspunten van de code. Nu het Schijndels college de code afgelopen dinsdag 1 maart heeft onderschreven kan de gemeente Schijndel en ook de andere Meierijstadpartners aangemeld worden op de desbetreffende website zodat het signaal afgegeven wordt dat ook de gemeente Schijndel het belangrijk vindt verantwoord te 'ondernemen'.
Code Verantwoord Marktgedrag Thuisondersteuning Voor de zomer is gesproken over de in sommige gevallen schrijnende situatie op de markt van huishoudelijke hulp aanbieders. Hiervoor is de landelijke Code Verantwoord Marktgedrag Thuisondersteuning opgesteld, waarin voorwaarden staan waaraan verantwoorde contracten vanuit de gemeente met huishoudelijke hulp (HH) aanbieders moeten voldoen. De contracten HH in de regio Meierij blijken te voldoen aan deze voorwaarden, aldus eerdere informatie van de gemeente Schijndel. Om de code te onderschrijven, is een collegebesluit noodzakelijk.
Gemeenten en aanbieders maken aan de hand van kwaliteitseisen en het vereiste deskundigheidsniveau een inschatting van een reële kostprijs van de te verstrekken voorziening. Gemeenten houden daarbij rekening met de loonkosten van de in te zetten beroepskrachten volgens de geldende cao. Gemeenten baseren de keuze voor een aanbieder op kwaliteit en prijs. Waarbij de aanbieders verantwoordelijk zijn voor het op orde hebben en houden van de bedrijfsvoering. Aanbieders geven inzicht in de kosten en gemeenten stellen een tarief vast. Dit tarief kan een bandbreedte bevatten, omdat de opbouw van het personeelsbestand verschilt per aanbieder. Code verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning (bron: rijksoverheid) Aanbieders, gemeenten en CNV Zorg & Welzijn stellen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden centraal bij de inkoop van huishoudelijke hulp. Samen willen ze voorkomen dat medewerkers en mensen die zorg nodig hebben de dupe worden van teveel nadruk op een zo laag mogelijke prijs. Op verzoek van staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) heeft de Transitiecommissie Sociaal Domein in de persoon van Doekle Terpstra de afgelopen maanden (voorafgaande aan augustus 2015 red.) met de betrokken partijen om tafel gezeten om tot afspraken te komen. U kunt hierde 'Code verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning', augustus 2015, downloaden (PDF document, 602 kB Code)
Duurzaam partnerschap De ondertekenaars van de Code erkennen het belang van een duurzaam partnerschap als basis voor de transformatieopgave voor zorg en ondersteuning. De decentralisatie biedt kansen die het mogelijk maken de ondersteuning thuis voor mensen kwalitatief beter, tegen lagere kosten en met behoud van fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden te organiseren. De ondertekenaars werken op basis van dialoog tussen cliënten, aanbieders, werknemers en gemeenten.
Vrijwillige committering Het ondertekenen van de code is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. De ondertekenaars committeren zich aan de uitgangspunten in de dagelijkse praktijk en zetten zich in om goede, lokale praktijkvoorbeelden van koplopers in het sociaal domein actief te delen met anderen. De ondertekenaars vormen een duurzaam partnerschap als basis voor de transformatieopgave van zorg en ondersteuning.
Centrale doelstelling De centrale doelstelling van het partnerschap van gemeenten, aanbieders en werknemersvertegewoordiging is mensen in staat stellen zo lang als mogelijk thuis te blijven wonen tegen een adequaat pakket aan arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers die hiervoor de zorg en ondersteuning verlenen.
Gemeentelijke verantwoordelijkheid Sinds 1 januari 2015 hebben gemeenten op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) een brede verantwoordelijkheid voor het organiseren van passende ondersteuning voor mensen aan huis; bijvoorbeeld ouderen, chronisch zieken, gehandicapten en mensen met een psychische aandoening. Maatschappelijke ondersteuning is gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie van mensen, zodat zij in staat worden gesteld zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Gemeenten krijgen voor deze nieuwe verantwoordelijkheden minder budget van het Rijk dan voorheen beschikbaar was. Dat heeft gevolgen voor cliënten en medewerkers. De publiek gefinancierde werkgelegenheid voor thuishulpen zal afnemen. De komende jaren zal deze ontwikkeling zich naar verwachting doorzetten. Spanningen ontstaan tussen enerzijds de wens zo veel mogelijk zorg en ondersteuning te bieden en anderzijds de uitgangspunten van 'decent work'. De decentralisatie biedt ook kansen om de kwaliteit van de ondersteuning in de thuissituatie te verbeteren én om te innoveren via het ontwikkelen van nieuwe ondersteuningsvormen voor een brede markt. De traditionele afbakening tussen de klassieke sectoren voor de langdurige zorg en ondersteuning vervaagt.
Nieuw perspectief lange termijn Nieuwe organisaties treden toe tot de markt. De decentralisatie biedt een nieuw perspectief voor de langere termijn. De veranderingen die plaatsvinden hebben gevolgen voor de werkgelegenheid van huishoudelijke hulpen. De continuïteit van zorg en ondersteuning kan onder druk komen te staan. Medewerkers verliezen hun vaste baan terwijl de vergrijzing van de samenleving in toenemende mate zal vragen om hulp in de thuissituatie. Enkel het volgen van het spel van de markt leidt tot een sanering van werkgelegenheid en zet de continuïteit van de ondersteuning onder druk. Cliënten kunnen hun vertrouwde hulp in huis verliezen. Gemeenten, werkgevers en werknemersvertegewoordiging zoeken daarom samen met cliënten naar passende en toekomstbestendige oplossingen. Partijen beschouwen het als een gezamenlijke opgave om vanuit de eigenstandige verantwoordelijkheid binnen de keten een bijdrage te leveren aan het in goede banen leiden van de verandering. Partijen erkennen deze gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de dienstverlening in de zorg en ondersteuning. Het belang van de cliënt is het gezamenlijke uitgangspunt.