Schijndel – In verband met de herinrichting van de N279 tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel wordt in het weekend van vrijdag 4 juli tot en met maandag 7 juli een gedeelte van de N279 ter hoogte van de Hoge Poeldonk afgesloten. Daarbij wordt in de bestaande situatie aangesloten op de nieuwe situatie brug Nijvelaar Zuid Willemsvaart (Maximakanaal) en wordt het '2-1 systeem' aangebracht. Dit wegvak is dus in genoemd weekend dicht, omleidingsroutes zijn ingesteld. In verband hiermee is tijdens dit weekend een extra reistijd tussen 10 tot 30 minuten te verwachten. Deze week [23 tot en met 29 juni] kan het verkeer al hinder ondervinden in verband met de voorbereidende werkzaamheden in het eerste weekend van juli. [Foto: fietspad ter hoogte van de Runweg]
Nieuwe Zuid-Willemsvaart gaat Máximakanaal heten De omlegging van de Zuid-Willemsvaart krijgt de naam Máximakanaal. Door het 9 kilometer lange kanaal verbetert de bereikbaarheid van Brabant over water.
Mooie aanvulling Rijkswaterstaat heeft voor de naam Máximakanaal gekozen, omdat dit goed aansluit bij de 3 andere kanalen van Rijkswaterstaat in Zuid-Nederland die ook de namen van koninginnen dragen: het Julianakanaal, Wilhelminakanaal en Beatrixkanaal. Het Máximakanaal is daarop een mooie aanvulling.
Werkzaamheden Máximakanaal naderen voltooiing De werkzaamheden aan het Máximakanaal verlopen voorspoedig. Rijkswaterstaat verwacht dat de omgelegde Zuid-Willemsvaart eind 2014 bevaarbaar is voor de scheepvaart. Maar voor het zover is, moet er nog wel het een en ander gebeuren.
Eerste schepen Het nieuwe, 9 km lange Máximakanaal zorgt voor een betere bereikbaarheid van Brabant over water. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan de totstandkoming van het kanaal. Eind dit jaar kunnen naar verwachting de eerste schepen over het Máximakanaal varen.
Afgerond De afgelopen maanden zijn heel wat werkzaamheden afgerond. Zo zijn onder andere de brug Beusingsedijk en de diverse sifons (een soort tunnels voor water) gereedgekomen en in gebruik genomen. De komende maanden wordt hard doorgewerkt om de laatste werkzaamheden af te ronden.
Brug N279 De werkzaamheden aan de omlegging van de Zuid-Willemsvaart gaan intussen in volle gang door. Zo stort WillemsUnie in deze periode het brugdek van de brug N279. Het bouwen van de brug is in juni 2014 klaar, waarna asfalteringswerkzaamheden volgen. In de zomer van 2014 wordt de brug in gebruik genomen. In juli wordt de nieuwe brug N279 aangesloten op de N279. Dit betekent dat de N279 van vrijdag 4 juli tot en met maandagochtend 7 juli ter hoogte van de werkzaamheden is afgesloten voor het verkeer. Om hinder voor weggebruikers zoveel mogelijk te beperken, stelt Rijkswaterstaat omleidingsroutes in.
Sluizen De bouw van de sluizen verloopt voorspoedig. De sluiscomplexen Empel en Hintham zijn in juni gereed. Overigens laat de fietsverbinding over sluis Hintham nog even op zich wachten; pas eind 2014 zullen fietsers over de sluisdeuren het kanaal kunnen oversteken.
Aansluiting - scheepvaartverkeer in nieuwe kanaal Vanaf september 2014 starten de voorbereidingen en de werkzaamheden om het nieuwe Máximakanaal aan te sluiten op de huidige Zuid-Willemsvaart. Deze werkzaamheden zijn eind 2014 klaar. Vanaf dat moment kan ook het scheepvaartverkeer gebruikmaken van het nieuwe kanaal.
Overige bruggen De Brug Graafsebaan is gereed; ook het verkeer rijdt hier al overheen. Brug Bruistensingel is eind november klaar en de rotonde met fietsbrug is in april 2014 gereed. Ook de brug Nieuwe Empelseweg is eind november klaar, waarna het verkeer er overheen gaat rijden en de Hustenweg in Empel dicht gaat. In februari 2014 is de brug Beusingsedijk klaar.
Sifons Het werk aan de diverse sifons verloopt ook voorspoedig. WillemsUnie rondt de werkzaamheden aan Sifon de Aa eind november af. Sifon de Wamberg is inmiddels gereed en in gebruik genomen. De bouw van Sifon Nieuwe Vliet is in december klaar.
Sluizen Ook de bouw van de sluizen ligt op schema. Zowel sluiscomplex Empel als sluis Hintham komen in juni 2014 gereed, waarna bij beide sluizen de centrale bediening wordt aangebracht.
Onderzoek Het onderzoek naar niet gesprongen explosieven en het archeologisch onderzoek bij de nieuwe sluis Empel is afgerond. Deze sluis is onderdeel van de Empelsedijk en zorgt voor veiligheid bij hoogwater. Na het plaatsen van de sluisdeur, op 22 augustus, was die veiligheid gegarandeerd. Begin oktober werd de dijk doorgegraven. Een mijlpaal.
Europese aanbesteding gestart voor capaciteitsvergroting N279 In 2014 wordt bekend gemaakt welke aannemer de capaciteitsvergroting van de N279 mag gaan uitvoeren. De Europese aanbesteding is inmiddels opgestart. Kosten spelen daarbij niet de belangrijkste rol. Er wordt ook nadrukkelijk gekeken naar kwaliteit. Daarom maakt de provincie gebruik van de Best Value Procurement (BVP-aanpak). Vóór 2017 De provincie Noord-Brabant is voornemens het project Capaciteitsvergroting N279 ’s-Hertogenbosch-Veghel vóór eind 2017 te realiseren. Het project omvat op hoofdlijnen de realisatie van een capaciteitsvergroting van de provinciale weg N279 tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel, vanaf de aansluiting met de rijksweg A2 tot en met de aansluiting met de rijksweg A50. De capaciteitsvergroting wordt bereikt door het toevoegen van twee rijstroken en het aanleggen van ongelijkvloerse aansluitingen. Het betreft de aansluitingen bij Berlicum (Runweg), Middelrode, Heeswijk-Dinther en een nieuwe aansluiting Heeswijk-Dinther Zuid, ter vervanging van de huidige aansluiting Laverdonk. Duurzame inpassing De provincie streeft bij de aanleg van de provinciale weg tevens naar een duurzame inpassing van het landschap en rivier de Aa in de omgeving. In het kader van deze integrale aanpak wordt daarom het deelproject van Dynamisch Beekdal van het Waterschap Aa en Maas voor de herinrichting van rivier de Aa nabij Berlicum, zijnde het plangebied Aa-dal (Hersend-Aaveld) meegenomen. Aanbesteding opgestart Met betrekking tot het proces en de daarbij behorende projectplanning heeft de provincie op 17 april jl. de Europese aanbesteding opgestart middels publicatie op www.tenderned.nl . De gunning van de realisatieopdracht is gepland eind december 2014. Bij deze Europese aanbesteding wordt de innovatieve prestatie– inkoopmethodiek o.b.v. sturing op Beste Waarde, zogenaamd Best Value Procurement (BVP-aanpak) toegepast. Door het toepassen van deze aanpak (principe value for money conform provinciaal inkoopbeleid) zorgt de provincie ervoor dat de beste Opdrachtnemer (de Expert) wordt gevonden die de opdracht conform de projectdoelstellingen zal realiseren met een maximale reductie van risico’s en een maximale benutting van kansen. Eisen met betrekking tot beperking van hinder, overlast voor de omgeving en tijdsduur van uitvoering worden hierin meegenomen. Middels deze wijze van inkoop kan de werkenopdracht optimaal en functioneel worden uitgevraagd met als doel het maximaal benutten van het innovatief vermogen van de marktpartijen.