foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Gemeente Schijndel sluit begrotingsjaar 2013 af met een positief saldo van 579.317 euro

uitvoeringsverantwoordingSchijndel – Onlangs is de uitvoeringsverantwoording van de programmabegroting 2013 tot stand gekomen dat aan de gemeenteraad is aangeboden. In deze uitvoeringsverantwoording geeft het college van B&W verantwoording van de inkomsten en uitgaven over 2013 van de gelden en de taakuitvoeringen waarvoor de raad in de programmabegroting opdracht heeft gegeven. Deloitte Accountants B.V. heeft jaarverslag en jaarrekening gecontroleerd of deze met elkaar in overeenstemming waren. Het jaar 2013 is uiteindelijk afgesloten met een batig [positief] resultaat van de algemene dienst van € 308.482. Aangevuld met een batig resultaat van de grondexploitatie van € 270.835 komt dit totaal op een batig resultaat van € 579.317. Hieronder kunt u lezen hoe het college dit bedrag wil bestemmen.

Het batige saldo van de algemene dienst is een saldo van voor - en nadelen die bij de samenstelling van de jaarrekening naar voren zijn gekomen. Deze waren nog niet gemeld via de BURAP. Hierbij kunnen in het bijzonder worden genoemd: positief saldo bij algemene uitkering, minder uitgaven WMO en lagere uitgaven bij overige goederen en diensten. De nadelige effecten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door het niet kunnen doorberekenen van kosten aan investeringen en grondexploitaties. Het batige saldo van de grondexploitatie wordt veroorzaakt door winstneming bij het complex Rietbeemd.

Bestemming jaarresultaat o.a. voor kanteling WMO en stimuleringsregeling goedkope woningen
Op 8 april heeft het college van B&W van Schijndel besloten om de bestemming van het jaarresultaat ad € 579.317,20 als volgt te regelen:
- € 270.834,74 storten in de algemene reserve grondexploitatie
- € 10.000,00 bestemmen voor de regionale economische samenwerking (REVUS)
- € 62.644,00 bestemmen voor de realisering van de kanteling van de WMO
- € 10.835,00 bestemmen voor de breedtesportimpuls
- € 72.855,00 voor de stimuleringsregeling goedkope woningen
- € 14.202,00 voor de Vlagheide programmaregisseur
- € 137.946,46 te storten in de algemene reserve vrij besteedbaar.

Samenvatting uitvoeringsverantwoording 2013
- Zaken goed op orde
- Financieel gezond
- Goede uitgangspositie voor fusietraject
- Batig saldo algemene dienst: algemene uitkering, minder WMO-uitgaven, lagere uitgaven goederen en diensten
- Batig saldo grondexploitatie: winstneming project Rietbeemd
Risico’s liggen bij:
- Decentralisatiedossiers
- Verkoopopbrengst gronden
- Uitkeringskosten
- Bezuinigingen rijk / gemeentefonds / trap op – trap af
Fusie Schijndel Sint-Oedenrode Veghel [SSV]
- Keuze voor elkaar gemaakt
- Herindelingsscan wordt uitgevoerd
- Herindelingsontwerp wordt opgesteld

Uitvoering geven aan het coalitieakkoord – bestuurskracht op termijn onvoldoende
In de onderscheiden programma’s, deelprogramma’s en paragrafen van de Uitvoeringsverantwoording 2013 staat aangegeven wat er bereikt is en wat de gemeente Schijndel gedaan heeft. Het jaar 2013 is het laatste volledige begrotingsjaar in de zittingsduur van het college. Terugkijkend op de voorbije bestuursperiode van 4 jaar kan gesteld worden dat uitvoering is gegeven aan het coalitieakkoord. Daarbij kan geconstateerd worden dat Schijndel zijn zaken goed op orde heeft en ook financieel gezond is. Dit ondanks de financieel-economische crisis die in deze bestuursperiode heeft gespeeld. Buiten het feit dat Schijndel zijn zaken goed op orde heeft is het besef gegroeid dat onder andere met de komst van diverse nieuwe taken de bestuurskracht van de gemeente op termijn ontoereikend zal zijn.

Het document 'Uitvoeringsverantwoording 2013' bevat de volgende onderdelen:
Deel 1: Het burgerjaarverslag. Dit is het verantwoordingsinstrument van de burgemeester.
Deel 2: Het jaarverslag. Dit is het tekstueel verslag van de binnen de diverse programma’s uitgevoerde activiteiten. Hierbij is ook een beknopte toelichting van lasten en baten opgenomen.
Deel 3: Een samenvatting van het financieel resultaat.
Deel 4: De jaarrekening. Dit is de gedetailleerde financiële uitwerking van het in het jaarverslag gepresenteerde beeld.
Deel 5: De controleverklaring en het raadsbesluit

Fusie en samenwerking
Al in 2012 zijn mede op basis van het Provinciaal onderzoek 'veerkrachtig bestuur in Brabant' initiatieven genomen om tot een zekere vorm van samenwerking in de regio te komen. Zo hebben de zes Meierijgemeenten Boxtel, Haaren, Schijndel, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode en Vught de mogelijke scenario’s voor regionale samenwerking onderzocht. Daarbij zijn uiteindelijk twee sporen voor nader onderzoek onderscheiden. Boxtel, Haaren, Sint-Michielsgestel en Vught opteren voor een ambtelijke fusie, terwijl Schijndel en Sint-Oedenrode een bestuurlijke fusie met een derde partner op termijn nastreven.
In 2013 heeft het onderzoek hiernaar de bestuurlijke agenda gevuld. In november 2013 heeft de gemeenteraad zijn keuze bepaald op een bestuurlijke fusie van Schijndel met Sint-Oedenrode en Veghel, dit uiterlijk per 1 januari 2018.
Daarnaast is in samenwerking met andere gemeenten binnen de Meierij alsook op de schaal van Noord-Oost Brabant voortvarend gewerkt aan de voorbereiding van de komst van diverse nieuwe taken op het gebied van jeugdzorg, de AWBZ en de arbeidsparticipatie. Deze transitiedossiers, waarbij taken naar gemeenten overgeheveld worden, vergen nieuwe visies, strategieën en uitvoeringsaspecten. Het feit dat de transities in het sociale domein gepaard gaan met aanzienlijke budgetkortingen, plaatst de gemeenten voor aanzienlijke dilemma’s en keuzes.

Dienstverlening
Ook is de in 2012 gestarte heroriëntatie van onze dienstverlening aan burgers in 2013 onverkort voortgezet. Het betreft een omvorming van ons overheidshandelen, van een low-trust naar een high-trust-society. Dat houdt in dat de gemeente Schijndel als gemeentelijke overheid niet langer eenzijdig onze producten aanbieden vanuit 'men vraagt en wij draaien', maar dat de burgers in het vervolg ondersteuning bieden bij het ontwikkelen van producten en diensten. Dit is alleen mogelijk wanneer we uit willen gaan van de veronderstelling dat burger zelf tot veel dingen in staat is en ook bereid is om zelf verantwoordelijkheid te dragen en verantwoording te nemen. Voorwaarde hierbij is dat het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie vertrouwenwekkend handelt, onder meer door te zeggen wat ze doet en te doen wat ze zegt. Voorgaande werkwijze wordt aangeduid met het begrip 'overheidsparticipatie': de gemeente Schijndel regisseert en faciliteert.
De ambtelijke organisatie heeft in 2013 ingezet op het zogeheten zaakgericht werken om met aangepaste processen het regisseren en faciliteren efficiënt te kunnen laten verlopen.
Al met al wordt een bestuursperiode afgesloten die heeft bijgedragen aan een gemeente, waarin het goed wonen, werken en samenleven is. Een gemeente waar trots niet snel wordt getoond, maar zeker wel voelbaar aanwezig is.

Behandeling jaarverslag en jaarrekening
Voor de behandeling van het jaarverslag en de jaarrekening wordt voorgesteld de volgende procedure aan te houden:
22-05-2014: bespreking in vaste commissie voor de gemeenteraad
05-06-2014: vaststelling uitvoeringsverantwoording 2013 door de Raad

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2025  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//