Etappe 7 van het Xdakar-team van Salta naar Salta - Van Eerd klimt nog steeds in klassement
Gepubliceerd: maandag 13 januari 2014 11:14
Salta - Gisteren zondag 12 januari, de zevende etappe van de Dakar 2014. Hoewel het niet moeilijk was, was het wel spannend, juist door de snelheid, een lus van 500 kilometer in de bergen bij Salta. Van Eerd heeft niks meegemaakt onderweg: geen lekke banden, geen schroefje los, nog geen krasje in de lak. Van Eerd reed de 11e tijd, en staat nu op de 18e positie in het algemeen klassement. Ook de tweede XDakar-truck, die van Eimbert Timmermans, ging als de brandweer. Hij reed de 18e tijd. Timmermans staat op de 31e plek in het algemeen klassement. Vandaag is het lekker zonnig en een lekkere temperatuur van 25 graden. Vandaag gaan alle coureurs Chili binnen, het 3e land dat ze aandoen in deze Dakarralley, ook wel inmiddels de ABC-ralley genoemd met Argentinië, Bolivia en Chili.
Honderdste etappe voor navigator Wouter Rosegaar Dit was de honderdste etappe in de Dakar Rally voor navigator Wouter Rosegaar van rallyrijder Erik van Loon met zijn HRX Ford. Het waren de hoge snelheden en de ijle lucht - de auto’s kwam boven de 4000 meter - die het toch inspannend maakten. Van Loon, klokte de elfde tijd en staat 16e in het algemeen klassement.
Ongeschonden aankomst Jumbotruck – Van Eerd heeft genoten en finisht als 11e De zevende etappe van de Dakar 2014, een lus van 500 kilometer in de bergen bij Salta, was voor Frits van Eerd letterlijk en figuurlijk "een dag zonder gezeik". Al 25 kilometer na de start moest Van Eerd ontzettend plassen. Hij besloot het op te houden tot de finish, waar de Jumbotruck deze keer ongeschonden aankwam. Het lag niet aan zijn volle blaas dat Frits van Eerd met de elfde tijd wist te finishen. "We hebben gewoon heel hard gereden. Het was geen moeilijke etappe, wel een lange en vooral een heel snelle. Misschien wel een beetje te snel eigenlijk. Ruim 500 kilometer, vijf uur sturen, maar het voelt als een uur. Vooraf dacht ik: "500 kilometer, dat wordt een lange dag’, maar het was voorbij voor ik er erg in had." Hoewel niet moeilijk, was het wel spannend, juist door de snelheid. "Er was ook best wat stof, waardoor je tot in de puntjes van je tenen geconcentreerd moet zijn. We hebben een poos in het stof van met name Jo Adua (Team De Rooy) gereden en dan moet je echt scherp blijven. 4 kilometer voor de finish zagen we nog een van de Astana’s op zijn kant liggen. Maar wij hebben niks meegemaakt onderweg: geen lekke banden, geen schroefje los, nog geen krasje in de lak. Eindelijk is alles eens helemaal goed gegaan. Dan is het heerlijke autosport. Hier doe ik het voor. Ik heb echt genoten." Van Eerd was wel heel blij dat hij aan de finish was. "Ik was vergeten te plassen voor de start en al na 25 kilometer moest ik ontzettend naar de wc. Ik heb overwogen om een sanitaire stop te maken. Dan zit je te twijfelen: wel stoppen, niet stoppen... Maar het rijden ging zo lekker, dat ik het toch niet heb gedaan. Maar aan de finish was ik héél snel uit de auto. Dat luchtte op zeg."
8e etappe maandag 13 januari Uyuni – Calama Motoren/Quads ! special stage: 462 km, verbindingsroute: 230 km In de achtste etappe krijgen ook de motor- en quadrijders te maken met de zoutvlaktes van Zuid-Amerika. En hoe! In het tweede deel van hun marathonetappe zullen de motorcrossers om de grootste zoutvlakte ter wereld moeten rijden. Na de Special Stage van 462 km zullen de rijders het derde en laatste land deze rally binnenrijden: Chili. Salta - Calama Auto's/Trucks ! special stage: 302 km, verbindingsroute: 510 km Ook de auto’s en trucks zullen vandaag kennismaken met Chili, al zullen ze hiervoor eerst de Andes over moeten. De klassementsproef van de 8e etappe zal vooral in de smaak vallen bij de coureurs met stuurmanskunsten die houden van snel terrein. Aan het einde van de dag zullen de auto’s en trucks weer herenigd worden met de quads en motorrijders in het bivak van Calama.