Schijndel - Een luchtballon midden in een woonwijk, dat zie je niet elke dag. OZMO cloud communications doopte woensdagavond haar eigen luchtballon: de PH-OZM. Een jongensdroom die uitkomt. Op het veldje aan in de wijk Eerschot in Sint-Oedenrode trekt de ballon heel wat bekijks. De kersverse eigenaren dopen de ballon in de champagne en kijken trots toe hoe de gigantische ballon (ruim 45 kuub) langzaam omhoog komt. Het idee ontstond een paar maanden geleden. “We wilden onze klanten eens een echte ervaring geven”, vertelt Remco Eikhout, de andere eigenaar. “Een ballonvaart is iets unieks en een blijvende herinnering.” De boel werd in werking gezet en er werd contact gezocht met piloot Frans van Hooft van VIPballon Schijndel, die al 18 jaar in het vak zit. “Frans is een echte vakman”, vertelt Van der Heijden. “Hij zal dit jaar wekelijks met onze ballon de lucht in gaan, dus de kans is groot dat iedereen in de hele regio hem wel een keer te zien krijgt.” TVSchijndel was bij de doop & eerste vaart, beelden in de video.
“We zijn helemaal in de wolken. Je eigen luchtballon, wie kan dat nou zeggen?”, vertelt Gijs van der Heijden, een van de eigenaren van OZMO én de ballon. OZMO levert cloud communicatie-oplossingen aan bedrijven. “Voortaan brengen we onze klanten écht naar de cloud. Een onvergetelijke ervaring.” De ballon is gemaakt bij Cameron Balloons in Bristol, waar hij door enkele dames met naaimachines is gemaakt. Een knap stukje vakwerk. “Het was nog wel even spannend of de ballon wel op tijd in Nederland zou zijn”, vertelt Van der Heijden. “Vanwege de Brexit. Maar gelukkig stond hij maandag aan land en zat het weer vandaag ook nog eens mee.”
Na een rustige eerste vaart landt de ballon - met een landing die zo uit het boekje komt - in Boxtel langs de A2. De gelukkige passagiers zijn uitgelaten en kijken terug op een prachtige eerste vaart. “Vroeger rende je achter de luchtballonnen aan en nu heb je er zelf een”, glundert eigenaar Remco Eikhout. De OZMO-ballon zal het hele seizoen in Brabant gaan varen. “Binnenkort maken we een winactie bekend voor een vaart in onze ballon. Want dit moet iedereen tenminste een keer in zijn of haar leven hebben meegemaakt.”