foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Voorlopige uitkomsten enquête over centrum Schijndel

AvanshogeschooldenboschSchijndel – Onlangs plaatste TVSchijndel een verzoek van leerlingen van de Avans Hogeschool uit ’s-Hertogenbosch om mee te doen aan een enquête onder de Schijndelaren over het centrum van Schijndel. Aan de hand van de uitkomsten wordt een verbeterplan opgesteld voor de 'binnenstad' van Schijndel met als doel meer bezoekers en tevredenheid. Gemeente Meierijstad is de opdrachtgever voor dit project. Het compacte onderzoek was gericht op allerlei zaken, maar wél met focus op wat de gebruiker (de bezoeker, inwoner en consument) zelf graag wil. Er kwamen allerlei onderwerpen aan bod waaronder omgeving Schijndel, maatschappelijke trends en ontwikkelingen, de participatie van de gemeente, het centrum, de bezoeker en consumenten en reeds aanwezige faciliteiten. De studenten zijn in opdracht van de gemeente Meierijstad voor het stadsmanagementteam op zoek naar 'hoe we extra waarde kunnen toevoegen aan het genoemde gebied', met als doel een toename in bezoekersaantallen evenals de tevredenheid van alle stakeholders zoals gemeente, ondernemers, bezoekers en inwoners.

Heel veel aanbevelingen
Schijndelaren zijn over het algemeen dol op winkelen zo blijkt uit de gehouden enquête. Meer dan de helft bezoekt het centrum dan ook met die reden. Men vindt het gevoel van veiligheid het sterkste punt, gevolgd door de prettige bereikbaarheid te voet. Grappig is, dat het centrum door ruim tweederde van de bezoekers niet geheel wordt doorlopen. Dit kan te maken hebben met de algemene zichtbaarheid van het winkelgebied, de mix van winkels en voorzieningen of wellicht wel met de rustpunten, zoals een fijne bank. Op deze 3 laatst genoemde punten scoort het centrum van Schijndel aldus de respondenten het slechts. Een gevarieerder winkelaanbod zoekt de Schijndelaar dan ook zeker zelf wel op. De populairste stad om te bezoeken is dan ook ’s-Hertogenbosch gevolgd door Eindhoven. Er zijn ontzéttend veel aanbevelingen binnengekomen als het gaat om wat er nóg beter kan in Schijndel. U kunt hieronder er een heleboel van vinden. Maar waar iedereen het in ieder geval over eens is, is dat een ontzettend gezellig dorp is om te bezoeken!, aldus de eerste conclusies uit het onderzoek.


Over een aantal weken vindt de slotdag met de eindpresentatie plaats met de gemeente Meierijstad als opdrachtgever over alle binnengekomen aanbevelingen die tot een verbeterplan zijn samengebracht.
De geanonimiseerde enquête resultaten, de leukste en belangrijkste vindt u hieronder. Plus de uitkomsten uit de enquête en het aantal binnengekomen antwoorden daarover.

enquete avans conclusie01
Uit de bovenstaande cirkeldiagram blijkt dat het centrum van Schijndel door de respondenten het vaakst wekelijks (43,2%) of zelfs meerdere keren per week wordt bezocht (41,5%).
enquete avans conclusie02
Uit de bovenstaande antwoorden kan geconcludeerd worden dat de top 5 beweegredenen om het centrum van Schijndel te bezoeken het volgende betreft:
1. Winkelen
2. Horeca
3. Weekmarkt
4. Dagelijkse boodschappen
5. Specifieke boodschappen
 enquete avans conclusie03
Wanneer de respondenten besluiten om niet naar het centrum van Schijndel te gaan voor één van de beweegredenen uit de vorige vraag gaat het overgrote deel naar Den Bosch (76,7%) gevolgd door Eindhoven (39,8%) en op plaats 3 Uden (35,9%).
enquete avans conclusie04
De redenen om een ander centrum te bezoeken zijn gevarieerd. De top 5 redenen om in een andere stad te winkelen dan Schijndel zijn:
1. Een gevarieerd winkelaanbod
2. Sfeer en gezelligheid
3. Werk
4. Familie en/of vrienden
5 De reistijd
 enquete avans conclusie gevarieerdgroen
De volgende punten worden het vaakst als 'zeer sterk' gewaardeerd (groen):
1. Gevoel van veiligheid
2. Aantal evenementen
3. Centrum wandelend bereikbaar.

Alle punten worden meer dan 100 maal 'sterk' en hoger gewaardeerd. Het algemene oordeel is dus vrij sterk (goed) te noemen.
Alle punten scoren slechts 1 tot maximaal 15 maal de waardering 'zeer slecht'.
De variëteit van het winkelaanbod wordt het vaakst (15x) als 'zeer slecht' gewaardeerd.

Het centrum van Schijndel scoort het vaakst 'slecht' op de volgende punten:
1. Zichtbaarheid
2. Mix van winkels en voorzieningen
3. Comfortabele zitplekken
enquete avans conclusie06
Het overgrote deel van de respondenten is trots op Schijndel. 206 trotse respondenten t.o.v. 29 niet trotse respondenten.

Het winkelgebied wordt door bijna 2/3e van de respondenten niet volledig doorlopen per bezoek. Meer dan de helft heeft aan het marktplein ook buiten de zaterdagen om te bezoeken. 201 van de 236 respondenten bezoekt de horeca gelegenheden. Dit mag zeer hoog genoemd worden.
De respondenten bezoeken vaker het centrum dan dat ze online bestellen.
Het over grote deel (163 / 236 respondenten) geeft aan het gevoel te hebben dat er een sociale samenhang is tussen de bewoners van Schijndel.


Vraag 7: Waar staat Schijndel om bekend volgens u in 3 woorden?
De vaakst gegeven antwoorden zijn:

Glazen Boerderij, Paaspop en Gezelligheid.
enquete avans conclusie08
De bezoekduur van de respondenten is enorm wisselend. Het vaakst bezoekt men het centrum '31-45 minuten' en met een gelijk percentage van 19,3% 'langer dan 1,5 uur'. Een bezoekduur van 0-10 minuten tot een kwartier gebeuren zeer zelden.

Alle antwoorden van vraag 9: Wat zou u aan het centrum van Schijndel veranderen staan helemaal onderaan bij elkaar. Elke bolletje is een aparte reactie.
enquete avans conclusie10
De leeftijdsklassen liggen in lijn met de leeftijdsverdeling van de inwoners van Schijndel. Het grootste deel van de respondenten is tussen de 50-65 jaar oud (36,9%). Gevolgd door de leeftijdsgroep 41-50 jarigen (19,9%). Opvallend is dat de enquête slechts 35 keer is ingevuld door 0 tot 30 jarigen.

Aanbevelingen van de respondenten

• De leegstand van winkelpanden terug drijven
• Andere kerstverlichting deze heeft totaal geen sfeer
• De hoofdstraat veiliger maken voor fietsers. En oversteekpunt bij bakker Bart naar hoofdstraat veiliger en toegankelijker maken voor fietsers. Moet in ieder geval veiliger en makkelijker worden voor fietsers om te kunnen oversteken. Zeker voor kinderen zeer gevaarlijk punt.
• Ingang markt van beide kanten veiliger maken.
• Compacter maken van Tramhuys tot en met Kopjes en Syltmode. De uitlopers omzetten naar wonen.
• Meer leuke winkeltjes.
• Minder tenten met festiviteiten op de markt. Vind ik rommelig. Meer zitjes en bomen geeft meer rust.
• Meer leven in de brouwerij, overkappen om ook bij slecht weer te kunnen winkelen.
• Haal grote winkelketens terug. C&A, WE, van Haren, Rituals.
Dat ontbreekt hier. En de kermis weer gewoon op de markt.
Veel gezelliger dan op de Steeg.

• De activiteiten op de markt MINDER afgesloten houden.
Het vormt in deze vorm, met schermen er omheen, meer een blokkade dan een uitnodiging tot bezoek.
• Glazen Boerderij weg geen gezicht dat ding.
• Fietsenrekken vermeerderen.....
• Groene Doorgang maken vanuit marktplein naar straatje richting begraafplaats.
• Aantrekkelijker voor kinderen.
• Leuke boetiekjes, winkel met streekproducten; minder veel voor weinig (troep) winkels.
• Speeltuin midden op de markt en meer terrassen.
• Drukke doorgaande weg eruit Hoofdstraat), lege stuk naast boerderij vullen: evt met horeca en terrasjes.
• Het marktplein meer gebruiken door horeca door losse terrasjes te gebruiken wat je vaker in de stad ziet. Nu word dit nooit gebruikt. Meer winkels.
• meer vrolijke bloemen / perken / decoratie zoals in de steden en een openbaar toilet.
• Het centrum meer vergroenen met name het plein bij de kerk/achter glazen boerderij. Creëer mogelijkheden zodat winkelcentrum niet alleen maar voor winkelen is maar een ontmoetingsplek word voor jong en oud (Denk aan jeu de boules banen, speeltuin, eventueel voor de jeugd uitstapmogelijkheden etc.).
• Meer gevarieerde winkels.
• Grote maten modewinkels Maxim en Eigen wijs en goede schoenwinkel.
• Meer winkels, meer bedrijvigheid rondom kermis, parkeerplaatsen dichtbij, activiteit voor kinderen, andere kerstverlichting.
• Doe iets aan de verkeersdrukte op de Hoofdstraat!! Oversteken is levensgevaarlijk.
• Hotel.
• Kwalitatief en gevarieerder aanbod.
• Controleren op pakketdiensten ze rijden en parkeren maar raak.
• Grote kledingwinkel C&A.
• Kermis op de markt.
• Kermis op de markt.
• Meer groen en nog meer bankjes!
• Openbare toilet geen auto motor scootersed.
• Glazen Boerderij verplaatsen naar de Steeg en weer een gezelligere weekmarkt.
• Leegstand verminderen.
• Glazen Boerderij weg meer cafés terug kermis terug.
• Betaalde woningen voor gehandicapten in het centrum.
• Meer winkels.
• Kermis terug op de markt, meer uitgaansgelegenheden gecentreerd.
• Mannenmode.
• Het afsluiten met paaltjes word te veel door heen gereden en uitbreiding terrassen en wat landelijke winkels erbij.
• Beter controle op scooters.
• Meer gezelligheid op de kale markt.
• Meer sfeer.
• Variatie winkelaanbod.
• Ben tevreden.
• Door de week parkeren op de markt toestaan.
• Andere feestverlichting tijdens feestdagen, gezellige kerstlampjes ipv paarse koele lampen.?
• Nog wat meer terras op markt.
• Meer groen met leuke verrassende zitplaatsen.
• Iets doen aan leegstand meer diversiteit kroegen aantrekkelijker maken zoals vroeger.
• Een Lidl erbij. Terrassen.
• Veel meer GROEN!!!
• Kermis op de markt
• Minder leegstaande panden
• Daar zijn jullie voor toch
• Het stuk vanaf winkel Sylt tot de hoek (restaurant noot) moet meer betrokken worden. Nu is dat een stuk waar ik nooit naartoe loop.
• Meer groen en waterpartijen, zodat er in de zomer ook vertier op de markt is voor de kleinere kinderen. Hierdoor wordt de horeca ook meer bezocht. Meer voorzieningen
voor jeugd van 12 tot 16 jaar.

• Openbaar toilet, bijvoorbeeld die s nachts in de grond zakken om vandalisme tegen te gaan. Maar voor ouderen, zwangere, mensen met stoma’s of incontinentieproblemen
en alle andere bezoekers van het centrum.
• Winkelaanbod uitbreiden(mis speelgoedwinkel & huishoudwinkels).
• Meer diversiteit aanbod winkels - niet zoveel kappers in centrum - meer shopbelevenissen voor jongeren/jong volwassenen.
• Parkeren op het marktplein.
• Meer variatie aan winkels/meerdere prijsklassen.
• Veel meer gezelligheid toevoegen.
• Gevarieerde winkels.
• Meer winkels.
• Gevarieerder winkelaanbod. Horeca is klasse.
• Gevarieerder winkelaanbod.
• Boerderij weg, kermis op de markt.
• Meer sfeer, bv. andere kerstverlichting deze is afschuwelijk.
totaal niets met kersttijd te maken, muziek in de winkelstraat.

• Blokker/marskramer, schoenenzaak, damesmodelijn.
• Gezelligheid, bedrijvigheid.
• "Stads"park waar de tuin van het klooster is gelegen tegen de Pompstraat en de pastoor van Erpstraat met kleine gelegenheid voor koffie. Wandelroute vanuit de markt daar
naartoe.

• Meer aanbod winkels.
• Blokker en speelgoedwinkel erbij.
• Zorgen dat vanuit richting Den Bosch het centrum beter bewegwijzerd doen. Zorgen voor meer zitplekken. Nu hangen mensen vooral op zaterdag bij de Hema.
• Pop-up winkels in leegstaande panden.
• Goede fietsenstallingen.
• Geen idee.
• Prima zo, evenement kermis mag er bij zijn.
• Parkeren beter regelen.
• Voormalig pand van Klerks meubelen en die hele hoek bij Tramstation gezellig maken, soort parkje tot protestants kerkje. Huis van broer van Kaathoven niet slopen maar juist erbij betrekken.
• Een speelgoedwinkel mis ik echt! En een kinderschoenenwinkel en de Blokker.
• Breder winkelaanbod.
• Nog meer winkels.
• Meer café en minder eetgelegenheden.
• Minder lege winkels.....
• Gevarieerder winkel aanbod. Kleding, schoenen, Xenos, lush.
• Gebied vanaf Akkerstraat naar wandelgebied bij 't Tramhuys meer bij centrum betrekken.
• Markt tussen glazen boerderij en keek, niet langs de winkels.
• Fietsenstalling maken. Al die geparkeerde fietsen overal ogen erg rommelig.
• Nog meer winkels maar dan geen kleding.
• Intertoys terug.
• En nog meer centrale functie.
• De kermis terug brengen naar het centrum.
• Meer variatie in winkels.
• Lege winkels opvullen.....
• Aanbod winkels uitgebreider.
• Meer gezelligheid op de markt dmv horeca met terrasjes. Leuke winkels met apart aanbod. Delicatessen maar ook de Lidl ontbreekt.
• Parkeren op de markt terug brengen zodat je even snel/vlot de winkels kunt bereiken. En ook dat gedeelte van de winkels gezien wordt. Meer terrassen. Kermis terug op markt.
• Glazen boerderij weg halen.
• Alles op de markt organiseren en meer kroegen in het centrum waar jeugd naar toe kunnen .... en niet naar Den Bosch of Eindhoven .
• Meer verscheidenheid van winkels.
• Markt zonder de stomme fontein.
• Auto vrij centrum. Geen mogelijkheid om door centrum van ene zijde naar andere zijde te rijden met auto.
Kermis op markt. Betere fietspaden en fietsparkeer mogelijkheden. Gratis busvervoer binnen Schijndel.

• Uitbreiden met deel tussen Hopbel en Plus.
• Een parkje in het centrum met bankjes. Meer evenementen voor 65 +.
• Handhaving verkeer,scooters en auto'.
• Glazen boerderij weg en weer parkeren op marktplein en kermis terug.
• Kermis op de markt.
• Meer diversiteit aan winkels.
• Meer winkels.
• Meer restaurants.
• Meer winkels.
• Minder schoenenwinkels. Wellicht iets meer kleinere winkelpanden (ja, ik zie de uitdaging daarvan in) om ook kleine ondernemers toe te laten en zo het aanbod te vergroten.
• Meer openheid van de bewoners; een Lidl.
• Meer winkels meer gezelligheid en meer activiteiten en de winkels langer open.
• Meesterwerkjes, grien.
• Meer bankjes en nog betere aankleding. Een echt gebied, dat meer gericht op de voetganger.
• Meer parkeerplaatsen.
• Stands die door de week op de Steeg staan naar de markt(straat).
• Nog meer leuke winkels.
• Speelgoedwinkel.
• Meer horeca en groen.
• Leegstand tegengaan.
• Alles open op zondagen.
• Kermis op de markt.
• Iets waar de jeugd onder 17 naartoe kan.
• Niet alles rond de markt situeren ivm parkeren.
• Kermis verplaatsen naar het centrum.
• Sommige winkels staan leeg graag aanvullen.
• Weg naar Boxtel verleggen.
• Vind het prima zo.
• Meer horeca.
• Terras op het gemeentehuis.
• Iets meer sfeerverlichting en groen.
• Blokker oid, speelgoedwinkel.
• Meer en gevarieerder aanbod van winkels.
• Fietsenstalling.
• Niets.
• Kermis op de markt.
• Meer mooie dames kleding zaken voor mijn leeftijd (74).
• Bepaalde winkels, Lidl, Blokker en kinderkleding erbij.
• Soort Marskramer ontbreekt.
• Goede boekhandel, minder terrassen op of aan de weg, meer terrassen in de tuinen van de horeca, winkel met huishoudelijke artikelen.
• Saamhorigheid.
• Meer groen.
• Een leuke uitgaansgelegenheid voor 25+ rondom de markt. Speeltuintje in het centrum.
• Leukere winkels.
• Festiviteiten van de steeg naar markt verplaatsen.
• Glazen boerderij is een te vreemde eend in de bijt (meer iets voor Eindhoven qua architectuur), staat sowieso niet op de goede plek en is te fors. Was mooi geweest als ze de Kerkstraat van vroeger in ere hadden hersteld. Bijv dmv een L-vormig gebouw met de lange kant tegenover de HEMA en de korte kant tegenover shop 37. Qua architectuur meer ogend als verschillende ouderwetse geveltjes. Bijv zoals Jumbo of groenstaete gebouwen. Boven appartementen en beneden vooral veel horeca en wellicht wat kunst gerichte shops, galeries (Schijndel is per slot van rekening en kunst gemeente). 'smiddags zitten in Schijndel alle lunch plekken ram vol. Er kan echt nog wel meer horeca bij, bruine cafés a la Den Bosch, meer live muziek. Absolute must is de kermis weer naar de markt halen ipv het sfeerloze parkeerterrein aan de Steeg. IJsbaan en Schijndel aan Zee zijn goede initiatieven! Alsmede plan om hotel te maken van oude gemeentehuis. Een kerststal zoals in de Sint Jan in de Servatiuskerk zou ook een mooie publiekstrekker zijn in december.
• Meer openbaar toegankelijke gehandicaptentoiletten.
• Meer rustige groene plekken om te recreëren en ontmoeten, biologische winkel.
• Meer groen en variatie tussen begroeiing en bestrating wel open houden.
• Meer winkels.
• Meer grotere ketens als C&A of WE.
• Vindt het goed zo.
• Glazen boerderij slopen. Gezellige markt met horeca creëren.
• Minder leegstaande panden.
• Kort parkeren op marktplein.
• Parkeren markt .
• Meer gevarieerd aanbod winkels, nu teveel horeca
• Meer activiteiten voor de jeugd/kinderen. Ook betere samenwerking tussen de organisaties die met kinderen werken (zoals Bizzi, Jeugdhonk Dreamlife, Wijkraad
Bloemenwijk, KVW, Rana's (Meidenwerk), Stichting Rondom de Toren, Jeudhonk instuif (zwengel) en Dorpsraad Wijbosch) en samen een activiteit laten maken voor in het centrum. Of tenminste hun betrekken bij de activiteiten die te maken hebben met kinderen (springkussens). Ook meer waardering voor de vrijwiligers van Schijndel.

• Meer winkels.
• Meer variatie in winkels. Leegstand opvullen.
• De markt mag er meer bij betrokken worden. Leegstand. Gevarieerde winkels.
• Bejaardenwoningen in het centrum. Goedkoop eetpunt in centrum voor iedereen. Meer groen in centrum.
• Koopavond
• Meer gezellige aankleding, andere stenen/tegels (worden erg glad als ze nat zijn).
• Meer variatie aan winkels, meer variatie in restaurants.
• Meer gezellige Cafetjes we hebben genoeg eet tenten!!
• Door de glazen boerderij is de markt een beetje een dode hoek geworden. Zeker nu het gemeentehuis weg is daar heb je er niets meer te zoeken. Dit maakt ook de winkels die daar zitten minder aantrekkelijk.
• Winkels gevarieerder, ook qua prijsklassen.
• Meer veelzijdigheid in winkels.
• Meer gevarieerd winkel aanbod het marktplein meer sfeervoller inrichten. De markt meer op het plein ipv verspreid.
• Meer voor jongeren.
• Minder evenementen.
• Meer cafés en terrasjes en restaurants! En gevarieerder winkelaanbod.
• Iets groter winkelaanbod. En misschien wat grotere winkelketens.
• Meer terrasjes, meer kledingwinkels.
Avanshogeschooldenbosch


































































































































































Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2025  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//