Recensie De Vossejacht en auditie 'De Moederbanden'
Gepubliceerd: zaterdag 07 januari 2023 19:16
Schijndel - Wildeman blijft verrassen met gedurfde keuze Theatergezelschap Wildeman uit Schijndel kiest vaak niet voor de gebaande paden.
Ook nu treedt het gezelschap onder regie van Peter Arts buiten de gebruikelijke wegen door bij hun inmiddels achtste productie te kiezen voor de Vossejacht uit 1972. Het toneelstuk de Vossejacht van Hugo Claus is ontleend aan ‘Volpone’ van Ben Jonson, vriend en tien jaar jongere tijdgenoot van Shakespeare. Een bewerking van Claus op de dierfabel: Volpone (wat ‘de vos’ betekent) is een Levantijn, een Turkse koopman uit Smyrna die als buitenlander in Venetië schatrijk geworden is en nu samen met zijn secretaris Mosca een bizar spel speelt met de hebzucht in de stad waar hij een vreemdeling is en tot zijn ongenoegen altijd zal blijven.
De rollen zijn stuk voor stuk goed bezet waardoor de spelers het publiek met bloemrijke en spitsvondige teksten weten mee te slepen naar ieders persoonlijke eigen onderwereld. De kelders van ieders eigen leven, waar decadentie, hebzucht, corruptie, misbruik en hitsigheid ieder moment tevoorschijn kan komen en ons geweten op de proef kan stellen.
Bij binnenkomst wordt het publiek al gegrepen door prachtig eigentijdse sculpturen geïnspireerd op de werken van kunstenaar Antony Gromy. Tussen deze hoge bevreemdende pilaren en rond het bed van Volpone (uitstekend gespeeld door Maurice van Pinxteren) wordt op een bewonderenswaardige wijze een stuk uit de jaren 70, een tijdloos verhaal doordrenkt met list en bedrog neergezet. De gewetenloze wereld, het gekonkel en gevlei rondom het sterfbed van Volpone, komt geleidelijk onder je huid te zitten. Het roept vragen op zonder te moraliseren. Schuilt in ons allen niet een kraai of een raaf als het lot zich zo voordoet?
Teksttoneel pur sang Het is zeker geen gemakkelijke stuk voor zowel spelers als publiek maar door de natuurlijke, bijna persoonlijke wijze waarop de rollen ingevuld en gespeeld worden en de appige vondsten, krijgt het stuk een lenigheid en een vlotheid waardoor het boeit van het begin tot het einde.
De ontroerende en verrassende wending op het einde blijft een geheim, maar niet voor de aanwezigen die het gezien hebben. Het hoge spelniveau van alle spelers zonder enige uitzondering en de sfeer die in de theaterzaal treffend wordt neergezet maakt dit tragikomische stuk tot een echte aanrader.
De Moederbanden In januari start De Wildeman met de audities voor een nieuwe productie, 'De Moederbanden' van Rene den Ouden onder regie van Leon van Uden en bewerkt voor toneel door Corinne Heymans over het wel en wee van een Schijndelse familie. Heb je zin om mee te spelen? Meldt je dan aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De audities vinden plaats in gemeenschapshuis De Vink te Schijndel op zondag 15 en dinsdag 17 januari a.s. om 20.00u.
In het kort In de jaren zestig bloeit in een Brabants gezin van fabrieksarbeiders en klompenmakers een uniek vocaal kwartet op. Met hun grote muzikale talent kunnen zij ontsnappen aan die benauwende wereld.
Dan sterft plotseling Anne, de alt-mezzo, na een auto-ongeluk. Het mysterieuze ongeluk, waarover in de familie slechts fluisterend wordt gesproken, ontwricht de prille loopbanen van de anderen.
Veertig jaar later is alleen sopraan Mieneke nog in leven. Om haar geheugen na een herseninfarct te prikkelen, gaat haar zoon Antonie op zoek naar de moederbanden met oorspronkelijke opnamen van het familiekwartet. De muziek maakt weliswaar veel herinneringen en verhalen los en ontrafelt geleidelijk de verborgen familiegeschiedenis, maar meer nog dan de nostalgie voedt die muziek een verlangen naar een zachte dood.
De moederbanden is een prachtige, intieme roman over familiebanden en -geheimen, verlies en afscheid nemen. Foto's: Jos Kaldenhoven / recensie (anoniem) Theatergroep Wildeman 'De Vossejacht'