Geen ongevallen laatste 6 jaren op kruising Groeneweg, situatie wordt tòch aangepakt
Gepubliceerd: donderdag 14 juli 2016 12:02
Schijndel - Vanavond donderdag 14 juli staat op de agenda van de raadscommissie een memo afkomstig van het Schijndels college aan de gemeenteraad waarbij het college de commissie op de hoogte brengt van de verkeersveiligheid van de kruising Hoofdstraat - Kluisstraat – Groeneweg waarover vanuit de burgerij veel geklaagd is. Een maand geleden (9 juni) heeft wethouder Claassen de commissie beloofd om informatie te verstrekken over de veiligheid van de gewraakte kruising. De afdeling weg- en waterbouw heeft een analyse gemaakt aan de hand van objectieve cijfers en aan de hand daarvan een waardeoordeel gegeven. Na raadpleging van de systemen waarin ongevallen worden geregistreerd bleek dat er op de kruising Hoofdstraat – Kluisstraat – Groeneweg in de periode 2010 tot en met mei van 2016 geen ongevallen zijn geregistreerd waardoor mag worden geconcludeerd dat de verkeerssituatie op de bewuste kruising een veilige is. Maar gezien de klachten vanuit de samenleving is nu een ontwerp in de maak om de verkeerssituatie te verbeteren en de hoeveelheid auto’s terug te brengen door onder andere het eenrichtingsverkeer aan de westzijde van het centrum op te heffen.
Vermindering van barrièrewerking Omdat de hoeveelheid verkeer in de ene weg is afgenomen maar in de andere juist is toegenomen, dagelijks rijden 4.900 auto’s op de Groeneweg, 5.500 op de Hoofdstraat, en 6.200 op de Kluisstraat en hebben een effect op de kruising, is een voorstel voorgelegd om sturing te geven aan de hoeveelheid auto’s vanaf de Groeneweg. Opheffing van het eenrichtingverkeer aan de westzijde van het centrum. Dat zou ertoe moeten leiden dat het aantal autobewegingen aan die zijde zich weer herstelt. Het is een eerste stap om te komen tot het verminderen van de barrièrewerking die de hoeveelheid auto’s op deze kruising veroorzaakt.
Uit waarnemingen blijkt relatieve veiligheid Op diverse momenten van de dag is waargenomen dat de snelheid van het autoverkeer tijdens pieken extreem laag is. De voetgangers worden in hoge mate voorrang wordt verleend. Voor voetgangers zijn markeringen aangebracht op welke plaats zij het veiligst kunnen oversteken. Inmiddels is er in het ontwerp van de aanpassingen aan de aansluiting van de Hoofdstraat (komende vanaf het centrumwinkelgebied) aandacht gegeven aan de voorrangssituatie. Om deze voorrangssituatie te ondersteunen, is de voetpadverharding voor de toegang tot het centrumwinkelgebied doorgetrokken en zijn attentieverhogende maatregelen aangebracht op het kruispuntplateau van de kruising.
Niet verkeersonveilig, wel maatregelen Er is een drukke verkeerssituatie op de kruising Hoofdstraat – Kluisstraat – Groeneweg maar vooralsnog geen verkeersonveilige. En hoewel er nog geen ongevallen hebben plaatsgevonden, zijn er een aantal maatregelen getroffen om de situatie te verbeteren. Ook worden er concreet stappen ondernomen om te komen tot het verlagen van de hoeveelheid auto’s dat over de kruising rijdt. Daarbij wordt, naast de veranderingen aan de westelijk gelegen parkeerroute ook gekeken naar maatregelen om de route Boschweg – Hoofdstraat minder aantrekkelijk te maken. Het laatste is een onderzoekstaak, vastgelegd in het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan van 2012.
Het complete memo over deze analyse kunt u downloaden op de website van de gemeente Schijndel.