Tentoonstelling “Gijs uit de toekomst…. Het onderwijs van morgen!”
Gepubliceerd: vrijdag 17 juni 2016 10:47
Schijndel- Dinsdag 21 juni opent in het Spectrum de Skopos tentoonstelling “Gijs uit de toekomst…. Het onderwijs van morgen!”. De opening vindt plaats om 13.00 uur. Het betreft een pop-up tentoonstelling van kinderen van de zeven basisscholen van de stichting Skopos op dinsdag 21 en woensdag 22 juni in de centrale hal van het Spectrum. Skopos is al enkele maanden bezig met het nadenken over ‘het onderwijs van morgen’ in het kader van het op te stellen nieuwe strategische beleidsplan van de stichting. Eerder werd in zogenaamde ‘Skoposcafés’ al gesproken met leerkrachten, met ouders en met stakeholders en nu is het de beurt aan de kinderen.
In de afgelopen weken zijn de kinderen door Gijs en meneer Sjef uitgedaagd om na te denken over het onderwijs in 2032. Hoe zou een school er dan uit zien, wat zou jij als kind dan willen leren en op welke manier zou je dat willen doen, zijn vragen die daarbij centraal stonden. Na het bekijken van het filmpje waarin Gijs en meneer Sjef met een tijdmachine naar 2032 worden geflitst, is op alle scholen in alle groepen met de kinderen gesproken over de genoemde vragen en mochten de kinderen zelf bepalen op welke manier ze het antwoord op deze vragen wilden geven. Zo zijn er maquettes, tekeningen, PowerPointpresentaties en teksten gemaakt, waarin de kinderen hun antwoord geven.
Deze werkstukken worden op dinsdag 21 en woensdag 22 juni in de centrale hal van het Spectrum tentoongesteld. De kinderen, hun ouders en alle overige belangstellenden zijn van harte welkom om de werkstukken te bekijken en de drie werkstukken die het best antwoord geven op de gestelde vragen te nomineren.
Met de informatie uit de eerdere ‘Skoposcafés’ en de werkstukken van de kinderen wordt na de zomervakantie op directieniveau gestart met het daadwerkelijk formuleren van het beleid en het maken van de uitwerkingsplannen voor de komende jaren. Daarna zal de doorvertaling naar de scholen vorm en inhoud worden gegeven.