foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Passend onderwijs voor autistische leerlingen, rapport overhandigd aan Elde college en wethouder Roozendaal

LogoTVSchijndelnieuwDen Haag / Schijndel - De Haagse non-profit organisatie 'Vanuit autisme bekeken' zet zich landelijk in om de samenleving vanuit autisme te laten kijken, te laten zien welke verbeteringen mogelijk zijn, wat dat kost en wat het oplevert. Afgelopen maandag 13 juni verscheen van hun hand het rapport 'Onderwijs vanuit autisme bekeken – Samen bouwen aan een kansrijke toekomst'. Deze organisatie wil dit rapport overhandigen aan zoveel mogelijk mensen die te maken hebben met (passend) onderwijs (uit het onderwijs en vanuit de gemeente en de zorg). "Dan kunnen zij onze tips gebruiken om aan de slag te gaan met beter passend onderwijs voor leerlingen met autisme en daarmee voor alle leerlingen" aldus hun verklaring. Vanmiddag, woensdag 15 juni wordt in Schijndel dit rapport door Melanie Kastelijn (afgevaardigde landelijke organisatie) overhandigd aan sectordirecteur van het Elde College Gerard Spijkers. Morgenochtend biedt Melanie het rapport aan wethouder Menno Roozendaal aan die onderwijs in zijn portefeuille heeft.

Haagse politiek
Gisteren ontvingen staatssecretarissen Sander Dekker(OCW) en Martin van Rijn (VWS) als eersten het rapport. Beiden kunnen hun voordeel doen met de tips die in het rapport aangedragen zijn en wellicht zorgen dat er landelijk beleid op wordt gemaakt.
Hieronder vindt u het persbericht wat landelijk over dit onderwerp aan de media wordt verspreid en uitgebreide informatie over aanleiding en oplossingen. Zo werd in december vorig jaar werd al een checklist voor het onderwijs geïntroduceerd die door eenieder gebruikt kan worden.

Rapport
Vanuit autisme bekeken analyseerde ruim 60 praktijksituaties op het gebied van passend onderwijs voor leerlingen met autisme. De analyse van knelpunten en goede voorbeelden laten zien dat passend onderwijs voor leerlingen met autisme zeker mogelijk is. Het rapport geeft beleidsmakers, schoolbestuurders, leerkrachten en ouders handvatten om een passende leerplek te bieden aan leerlingen met autisme. 

Melanie Kastelijn legt uit....
"Ik bied dit rapport namens 'Vanuit autisme bekeken' aan. Dit is een landelijke organisatie. In de werkgroep Vanuit autisme bekeken werken mensen met en zonder autisme intensief samen. Vanuit autisme bekeken staat voor een inclusieve samenleving, omarmt diversiteit en neemt kwaliteiten en ontwikkelingsmogelijkheden van mensen als vertrekpunt. In een inclusieve samenleving is het vanzelfsprekend dat mensen open kunnen zijn over hun autisme en aan kunnen geven hoe zij optimaal functioneren in de samenleving, op school, de sportclub en op de werkplek.
Ik ben ervaringsdeskundige en gespecialiseerd in autisme. In heel Nederland worden in de week van 13 juni tot en met 21 juni de onderwijsrapporten overhandigd aan mensen / organisaties die betrokken zijn bij het onderwijs, door ervaringsdeskundigen. Ik wil het rapport graag aanbieden aan meneer Gerard Spijkers, sectordirecteur van het Elde College en meneer Menno Roozendaal, wethouder in de gemeente Schijndel.
Maar hoe kom je tot maatwerk? Binnen de grenzen van de wet blijkt vaak meer mogelijk dan veel mensen denken. Ook hoeven oplossingen vaak helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Het kan gaan om bijv. een rustige plek creëren, het huiswerk duidelijk op het bord schrijven, een leerling 5 minuten voor het eind van de les alvast van lokaal laten wisselen of toestaan om op drukke momenten een koptelefoon te dragen. Het goede en bijzondere aan dit rapport is dat er vooral ook met de leerlingen gesproken is. Leerlingen weten zelf vaak heel goed wat hen belemmert en kunnen uitermate creatief zijn in het bedenken van eenvoudige, voor iedereen acceptabele oplossingen.
In een schoolcultuur waarin leraren verschil durven te maken – juist omdat iedereen gelijkwaardig is – zijn dat soort aanpassingen vanzelfsprekend en geen privileges.  Dat is passend onderwijs. Sterker nog, dat is inclusiviteit.
In dit rapport hebben leerlingen zelf een belangrijke stem. Zij komen met drie krachtige adviezen: zie wie ik ben, praat met mij en interpreteer mijn gedrag niet verkeerd."

Waarom aandacht voor autisme?
Autisme komt veel voor. In veel klassen zitten één of meer leerlingen met autisme – al dan niet gediagnosticeerd. Zij zijn een goede graadmeter voor hoe passend het onderwijs is. Juist bij deze leerlingen zal een standaard aanpak bijna nooit werken en is maatwerk cruciaal. Voor leerlingen met autisme kan dat maatwerk het verschil maken tussen een succesvolle schoolloopbaan of ver onder het niveau functioneren en zelfs uitvallen. Veel winst te halen dus. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat scholen die in kunnen spelen op de gevarieerde onderwijsbehoefte van leerlingen met autisme, naar verwachting ook in staat zijn om passend onderwijs te bieden aan andere leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte.
Het definiëren van autisme in termen van beperkingen doet de leerling tekort. Eigenschappen van autisme kunnen zowel positief als negatief uitpakken op school, afhankelijk van hoe de omgeving ermee omgaat. Een goed concentratievermogen kan soms doorslaan naar volledig afsluiten van de omgeving, maar is in essentie een kwaliteit. Het uiterlijke gedrag van leerlingen met autisme wordt helaas lang niet altijd goed geïnterpreteerd of op de juiste waarde geschat. Oog voor de belevingswereld van de leerling kan helpen om talenten op een goede manier te ontwikkelen. Als dit niet gebeurt doet de maatschappij zichzelf ook tekort, omdat bijzondere talenten verspild worden.

Persbericht: Leerlingen met autisme: "voorkom thuiszitten, durf het verschil te maken!" (download)

Checklist: Bekijk het passend onderwijs met autisme als graadmeter
Hoe goed is uw school uitgerust om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte te ondersteunen? Met de nieuwe checklist voor scholen van Vanuit autisme bekeken, bekijkt u het passend onderwijs op uw school met leerlingen met autisme als graadmeter.
De checklist (download) geeft inzicht in waar mogelijkheden liggen om nog beter in te spelen op ontwikkelingsmogelijkheden van leerlingen en geeft tips om hiermee aan de slag te gaan. Het is een hulpmiddel om na te denken en in gesprek te gaan over de mate waarin uw school passend onderwijs voor leerlingen (met autisme) stimuleert op het gebied van: beleid, cultuur, toegang, instroom en doorstroom, zorg en ondersteuning en verzuim.

Programma Vanuit autisme bekeken
In het programma Vanuit autisme bekeken werken professionals met én zonder autisme samen om een beweging in gang te zetten om anders naar autisme te kijken. Dit doen we onder andere door kennis over en begrip voor autisme te vergroten. Hiermee leggen we de basis in de samenleving voor het vormgeven van een integrale en flexibele ondersteuning voor mensen met autisme en hun directe omgeving. De missie van Vanuit autisme bekeken is om de herkenning, erkenning en het meedoen van mensen met autisme te vergroten. Het programma kijkt vanuit het perspectief van mensen met autisme naar zorg en (levensloop)ondersteuning, werk, sport en school. Door bestaande initiatieven met elkaar te verbinden realiseren zij kleinschalige, betekenisvolle verbeteringen.


 

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2025  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//