Cultuureducatie Schijndel heeft ondanks roerig jaar 2015 toch veel bereikt
Gepubliceerd: woensdag 27 april 2016 15:58
Schijndel - Marlou Vrijsen Coördinator Cultuureducatie Schijndel heeft het jaar 2015 afgesloten met een jaarverslag, een roerig jaar naar eigen zeggen in allerlei opzichten. Het jaar 2015 stond zoals ze het zelf formuleert vooral in het teken van het faillissement van MIK en de tastbare gevolgen daarvan voor Cultuureducatie Schijndel. Een onzekere periode brak aan en financiële middelen werden bevroren, waardoor plannen niet konden worden uitgevoerd. Voor de coördinator betekende dat een zoektocht naar allerlei wegen en manieren om toch aan financiële middelen te komen. In de periode van 1 juli tot 9 augustus werd de marktplaats zelfs helemaal stilgelegd, omdat het contract bij MIK afliep. Phoenix Cultuur werd opgericht en de marktplaats werd bij deze stichting ondergebracht, wat tot gevolg had dat alle plannen in de tweede helft van het jaar volop in werking werden gezet. Vanwege langdurige afwezigheid/uitval van marktplaatscollega’s kwam er veel op het bordje van de coördinator terecht. Het was daardoor een turbulent jaar waarin toch weer veel bereikt is. Hieronder vindt u wat passages uit het jaarverslag incl. de aandachtspunten voor dit jaar.
Passsages uit het Jaarverslag 2015 incl. aandachtspunten voor 2016
Schakel Cultuureducatie Schijndel is de marktplaats voor cultuureducatie voor het onderwijs in de gemeente Schijndel. Zij vormt de schakel tussen het basisonderwijs en culturele aanbieders. De marktplaatsen voor cultuureducatie zijn een initiatief van de Provincie Noord-Brabant, met de bedoeling de positie van cultuureducatie in het onderwijs te versterken en te verankeren.
Wat is cultuureducatie? Onder cultuureducatie verstaan we een totaal aanbod van educatie op het gebied van muziek, dans, theater, beeldende kunst, literatuur, multimedia en cultureel erfgoed. Binnen deze disciplines levert Cultuureducatie Schijndel een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van elk individueel kind. We kunnen onze rol alleen maar goed uitvoeren dankzij de steun en bereidwillige medewerking vanuit de gemeente, het onderwijs en de professionele en amateurkunst- en cultuuraanbieders, zowel lokaal als regionaal. Met cultuureducatie in het onderwijs gaan we steeds meer de verdieping in en sluiten we aan op de landelijke, provinciale en gemeentelijke ontwikkelingen. Vanuit die basis werken we aan een waardevol cultuurprogramma voor alle basisscholen binnen de gemeente Schijndel. Cultuureducatie Schijndel is gehuisvest op CHV De Noordkade in Veghel. De coördinator werkt nauw samen met collega-marktplaatscoördinatoren van Veghel en Sint-Oedenrode; beiden eveneens gehuisvest op de Noordkade. Daarnaast werkt zij, meer op afstand, samen met de coördinatoren van Boxtel/Haaren en Sint-Michielsgestel/Vught.
Financiële bijdragen De financiële bijdragen vanuit gemeente Schijndel en SKOPOS vormen het fundament voor het goed functioneren van Cultuureducatie Schijndel. Zonder deze bijdragen zou de marktplaats niet bestaan.
Voor wie? Cultuureducatie Schijndel richt zich op alle basisscholen van Stichting SKOPOS binnen de gemeente Schijndel. In totaal gaat het om 7 basisscholen: BS De Beemd, BS De Kring, BS ’t Talent, BS De Regenboog, BS De Vossenberg, BS De Heijcant en BS ’t Kwekkeveld
Aandachtspunten voor 2016 • Verdieping CmK Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) wordt steeds meer ingebed op alle scholen in Schijndel. Door dit goed op te zetten en door goede scholing aan te bieden wordt de werkdruk op de scholen minder en raken de leerkrachten gemotiveerder. We gaan met CmK steeds meer de diepte in en bieden daarmee steeds hogere kwaliteit. • Doelgroep 0-4 jarigen Cultuureducatie Schijndel wil in 2016 graag een netwerk aanleggen binnen het VVE. Vooralsnog wil zij graag de medewerkers leren kennen, zodat ook deze doelgroep in de toekomst wellicht kan aanhaken bij Cultuureducatie Schijndel. • Waar willen we naartoe? Rode draad in de aanpak van Cultuureducatie Schijndel is het integreren van het cultuuraanbod in de lesstof en binnen diverse vakgebieden op de scholen. We willen de lijn doorzetten naar een volwaardig cultureel programma binnen de gemeente Schijndel. Met De CultuurLoper als middel om de scholen te begeleiden sluiten we aan bij de landelijke ontwikkelingen binnen Cultuureducatie met Kwaliteit. Want kwaliteit is waar we naar streven. Samen met de scholen, de culturele aanbieders, gemeente en collega-marktplaatscoördinatoren slagen we er steeds beter in voor elke school een programma op maat te maken. De uitdaging blijft om cultuureducatie structureel in te bedden in het basisonderwijs in de gemeente Schijndel. Dat we daarin goed op weg zijn bewijzen onze scholen, die nu állen het CmK-traject doorlopen. Daar zijn we trots op! • Op volle kracht vooruit Trots ook is de coördinator op de samenwerking met de ICC-ers, de stuurgroep, de werkgroep, vrijwilligers en andere betrokkenen. Tezamen vormen zij één front binnen een gedegen en inhoudelijk stevig fundament voor cultuureducatie in Schijndel. Mede daardoor beweegt Cultuureducatie Schijndel zich soepel mee met ontwikkelingen in het culturele veld. Er zijn veel nieuwe kansen die volop worden benut, terwijl samenwerkingen worden verdiept en versterkt. De coördinator wil dan ook graag haar dank uitspreken aan iedereen die in welke vorm dan ook een bijdrage heeft geleverd aan het culturele ontwikkelingspad voor alle leerlingen in de gemeente Schijndel. De scholen zijn enthousiast, de coördinator is enthousiast én de leerlingen zijn enthousiast.
U kunt het Jaarverslag 2015 Cultuuredactie Schijndel online lezen (korte versie).