De Franse kalksteen bleek echter niet bestand tegen de zeewinden, bovendien nodigde de tamelijk afgelegen plek in de Haarlemmerhout uit tot vandalisme, wat ertoe leidde dat in 1986 de inmiddels flink gehavende stenen beelden werden vervangen door replica's in duurzamer materiaal. De negen originelen werden na restauratie in 1990 opgesteld in de tuin van het door de Hannema-de Stuers Fundatie beheerde kasteel Nijenhuis nabij het Overijsselse Heino. Het originele fonteinbekken bleef in de Haarlemmerhout achter.
Schaapscheerder
Sleutje's spook
(Bron Heemkundekring Schijndel) Nog altijd worden in Schijndel verhalen verteld en zelfs geboekstaafd rondom het Sleutje's spook. Dankbaar onder¬werp voor André Lassen, die zich al met geest en geestfiguren bezighield. Door de gruwelverhalen liet hij zich, in opdracht van het gemeentebestuur, inspireren tot zijn bronzen sculptuur. In november 1981 werd het beeld geïnstalleerd op een hardstenen sokkel.
André Lassen woont en werkt in Amsterdam. Hij ontving zijn opleiding op de Amsterdamse grafische school. Verder genoot hij geen opleiding, tenzij in de praktijk van alle dag. In1970 kreeg hij bekendheid in de Avenue met sieraden geïnspireerd op Tolkien 'In de ban van de ring'.
Hij had exposities in Amsterdam, Londen en – speciaal - in Basel, 1982 en New Vork, 1984-1985.
Jansenpark: borstbeelden en plaquette
Het Jansenpark aan de Hoofdstraat, aangelegd door de kousen- en sokkenfabriek Jansen de Wit, in 1955 tegenover het fabriekscomplex, ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de fabriek. In 1970 werd het park aan de gemeente geschonken door Matthieu en Wim Jansen, bij hun afscheid als leider van de fabriek. Eind jaren 80 van de 20e eeuw werd de fabriek gesloopt, daar staan nu woonhuizen. Later is in het park een vijver aangelegd.
Borstbeelden van enkele leden van de familie Jansen zijn bij de ingang van het park te vinden. De Kousenbreister van Niek van Leest (1978) staat langs een wandelpad. Voorts is er een het bronzen beeld: Van der Hoogen van Jan Bronner, geplaatst in 1991, naar het personage uit het boek Camera Obscura van Hildebrand.