Meierijstad - Veel fietsers negeren de fietstunnel. Dat blijkt uit een enquête die Hart hield. Hart wilde weten of ruim vijf jaar na de ingebruikname mensen zijn gewend aan de tunnel. Bij de opening was er immers veel kritiek. Uit de antwoorden van de vragenlijst blijkt dat er van een gewenning en acceptatie nog amper sprake is. Raadcommissielid en WIjbosschenaar Wesley Maurix is niet verrast. “We hielden de enquête juist omdat ik in mijn dorp nog altijd klachten hoor. Eerlijk is eerlijk: klagers reageren eerder op zo’n enquête dan mensen die tevreden zijn. Het neemt niet weg dat de resultaten een graadmeter zijn.”
Steile klim Aan het onderzoek deden 93 mensen mee en die komen vooral mensen uit Wijbosch (46%) en Schijndel (48%). De meeste deelnemers ‘nemen’ de tunnel op de fiets (84%). Iets meer dan één op de vijf mensen heeft geen op- en aanmerkingen over de tunnel. De klachten van de overige 79% zijn divers. Het gaat vooral over de steile klim in de richting van Schijndel en de te scherpe bocht. Ook waterplassen komen als klacht nogal eens voorbij.
Hart schrok van de bekentenissen van mensen die de tunnel zo gevaarlijk vinden, dat ze met de fiets de brede Structuurweg oversteken. Zo schrijft iemand: “Ik fiets dagelijks door de tunnel omdat ik bij Barbara werk. Vooral ’s avonds zie ik veel mensen op de fiets de weg oversteken. Ik doe dat zelf ook”. En: “Ik fiets liever om via industrieterrein Duin. Ik vond het wachten voor het stoplicht vroeger trouwens helemaal niet erg”.
Verbeteringen Hart vindt dat mensen die klagen ook na mogen denken over de vraag hoe dan wel. Wesley: “Het is fijn dat veel mensen blijken te snappen dat een complete sluiting of opnieuw aanleggen van de tunnel financieel gezien gekkenwerk is. Ze kwamen met verbeteringen die uitvoerbaar zijn. Zo wordt gepleit voor een betere waterafvoer, bredere fietsstrook, hoekspiegel, wegdek minder glad maken en vaker vegen. Overigens zijn er behoorlijk wat mensen die wel voor een dure reparatie kiezen. De bocht moet volgens hen worden vervangen voor een recht stuk”.
Onding Opvallend is verder dat enkele mensen het gekkenwerk noemen dat fietsers naar Wijbosch aan het einde van de tunnel alsnog een weg moeten oversteken. “Erg onlogisch”, schrijft iemand. Hart zet de reacties om in suggesties aan het College. Daarbij kiest de fractie louter voor relatief kleine en dus goedkope ingrepen. Want zoals een van de deelnemers schrijft: “Dat onding heeft onderhand wel genoeg gekost”. Fotograaf Jos Kaldenhoven