Schijndel - Ongetwijfeld heeft u via het nieuws, in de krant of op de televisie, gehoord over alle hervormingen in de langdurige zorg. Om de zorgkosten in Nederland in bedwang te krijgen, voert de overheid in 2015 allerlei veranderingen door. Die veranderingen hebben consequenties voor alle burgers, voor alle cliënten, voor alle zorgorganisaties. En dus ook voor Vivent. Hieronder vindt u algemene informatie vanuit de [rijks]overheid en vanuit het oogpunt van Vivent. Wist u trouwens dat Vivent voor mantelzorgers en andere belangstellenden die meer willen leren over de verzorging van een zieke de cursus 'Zorg thuis' aanbiedt?
Waarom veranderingen? De visie hierbij is dat mensen zo lang en zo goed mogelijk thuis blijven wonen en zoveel mogelijk voor zichzelf en voor elkaar zorgen. Dat betekent dat er meer gevraagd wordt van mantelzorgers, vrijwilligers en andere mensen in uw omgeving. Natuurlijk blijven ondersteuning, verzorging en verpleging beschikbaar voor iedereen die dit hard nodig heeft. En natuurlijk kunt u blijven vertrouwen op deskundige medewerkers van Vivent.
Wat doet Vivent? Vivent vindt het belangrijk om u tijdig voor te bereiden op mogelijke wijzigingen en al in een vroeg stadium persoonlijk te bespreken wat de eventuele consequenties kunnen zijn. De Vivent Contactpersonen zijn daarom de afgelopen periode gestart om met cliënten en eventuele familie of mantelzorgers te bekijken wat mogelijke en wenselijke oplossingen zijn. Op deze manier wil Vivent in goede samenwerking zorgen dat u op een veilige en prettige manier kunt blijven wonen met gepaste zorg en/of andere voorzieningen. Daarbij staan uw behoeften en wensen centraal. De Vivent zorgprofessionals kijken vanuit hun vakkennis wat er nodig is en wat er kan. U en uw mantelzorgers geven aan waar u zich prettig bij voelt. Zo komen we voor alle cliënten tot eigen zorgafspraken.
Waar kan ik als cliënt terecht voor informatie? Voor specifieke vragen over uw persoonlijke situatie kunt u terecht bij uw Vivent Contactpersoon of uw wijkteam. Natuurlijk kunt u ook altijd contact opnemen met de Vraagbaak van Vivent, via [088] 163 70 20 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Website van de overheid Op de website www.hoeverandertmijnzorg.nl vindt uw specifieke informatie over de veranderingen voor mensen die zorg nodig hebben.
Dienstverlening van Vivent - Vivent Voordeelpas Met deze pas krijgt u korting op diensten en services die het u makkelijker maken om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Meer informatie vindt u op www.viventvoordeelpas.nl.
Vivent Thuiszorg Informatie over Vivent Thuiszorg en haar dienstverlening vindt u op deze pagina.
Cursus voor mantelzorgers Voor mantelzorgers en andere belangstellenden die meer willen leren over de verzorging van een zieke biedt Vivent de cursus Zorg thuis aan. Een wijkverpleegkundige en een ergocoach leren u op een praktische manier omgaan met de verzorging van een zieke thuis. Denk hierbij aan het verplaatsen vanuit de rolstoel naar het toilet, het helpen bij het wassen en aankleden in bed en het juiste gebruik van verschillende hulpmiddelen. Bovendien maken zij u wegwijs in zorgland. De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten. Wilt u meer informatie over een cursus of wilt u zich aanmelden? Bel dan het Cursusbureau van Vivent, telefoon: [088] 163 70 01 of klik hier om u aan te melden.
Een wijkverpleegkundige aan het woord – voorbeelden uit de praktijk Marjo Ferrée, specialistisch verpleegkundige bij Vivent, legt uit hoe zij en haar collega's met de veranderingen omgaan. "Onze vakkennis wordt nóg belangrijker. Iedere zorgvrager krijgt een wijkverpleegkundige (met het hoogste verpleegkundig deskundigheidsniveau) die met hen samen zorgafspraken maakt, de zorg opstart, en het zorgverloop volgt. Uitgangspunt is dat de cliënt het leven kan leiden dat deze graag wil, ondanks de beperkingen die zijn gezondheid hem oplegt. Zo zoeken we bijvoorbeeld naar hulpmiddelen waarmee hij zichzelf weer kan redden of we leren de cliënt zijn eigen ogen te druppelen. Ook de paramedici van Vivent (zoals fysiotherapeuten en ergotherapeuten) komen bij de cliënt aan huis. Met elke cliënt kijken we naar de individuele situatie. Dat betekent dus dat we voor de ene cliënt een bepaalde zorghandeling wel doen en voor de andere niet. Zo dragen meneer Jansen en mevrouw Pieterse allebei steunkousen. Mevrouw Pieterse kan haar eigen steunkousen niet aantrekken omdat zij daar niet voldoende kracht voor heeft. Meneer Jansen kan het niet zelf omdat hij COPD heeft. Mevrouw Pieterse kunnen we helpen met een aantrekhulpmiddel. Bij meneer Jansen blijven we de kousen aantrekken. Hij kan namelijk niet bukken, omdat dit dubbele longinhoud kost. Samenwerking in het sociale netwerk van onze cliënten wordt nóg belangrijker. Het wijkteam participeert hierin. We kijken of we bepaalde problemen, die we in een omgeving tegenkomen, kunnen clusteren. Als er in een flat bijvoorbeeld veel ouderen wonen, kijken we of we hen met elkaar in contact kunnen brengen om samen activiteiten te ontplooien. Welzijnswerk kan daarbij ook ondersteunen. Zo is er in een flat ion ons werkgebied bijvoorbeeld een kookclub opgericht. En rijdt er ergens anders een buurtbus waarmee de bewoners gezamenlijk naar de markt gaan. De mensen zelf geven daar dan een gezellige invulling aan geven door bijvoorbeeld met de buurman te kletsen of een kopje koffie te drinken in de stad. We werken ook samen met de Wmo consulenten van de gemeenten. Zorg is immers meer dan lichamelijke verzorging. De grondslag voor Vivent Thuiszorg is een medische indicatie. Voor de gemeente en de Wmo is dat de sociale context."