Dag 10 Dakar: BAS-rijders hebben medelijden met het materiaal
Gepubliceerd: donderdag 14 januari 2016 14:21
La Rioja - Tijdens etappe 10 gisteren woensdag 13 januari reden de diverse groepen deelnemers andere afstanden. De etappe kende het meeste aantal off-piste kilometers van deze Dakar-editie, voornamelijk in de duinen. De eerste tien auto’s gingen gisteren tegelijk van start met de snelste tien motoren en vijf trucks. De auto’s legden een verbindingsroute van 485 km af, de trucks 237 km. De special stage had voor de auto´s een lengte van 278 en voor de trucks 431 km. De motoren en trucks hebben gisteren hun tweede dag van de marathonetappe waarbij beide groepen 283 km verbindingsroute moesten afleggen en 278 km special stage. De Slowaakse motorcoureur Stefan Svitko heeft woensdag de tiende etappe gewonnen, zijn eerste Dakarzege. Sjors van Heertum finishte gisteren op de 53e en zijn broer Caspar op de 78e plaats. Sjors komt mede daardoor in het algemeen klassement op de 53e (was 59e), zijn broer op de 75e (was 79e) plaats uit. Vandaag gaat iedereen over hetzelfde traject van La Rioja naar San Juan na een verbinding van 281 kilometer over een special stage van 431km. Foto's:aangeboden door Rallymaniacs
BASDakar etappe 10 woensdag 13 januari
Hard werken De tiende etappe van de Dakar was hard werken. Niet alleen voor de BAS Dakar-rijders, maar ook voor hun materiaal. Het was zo buffelen, dat Sjors van Heertum en Marco van Geel medelijden hadden met hun KTM’s. "Een uur constant in de eerste versnelling door het losse zand beulen. Het spul heeft ontzettend op z’n donder gehad," sprak Van Geel.
Geen kattenpis Ook voor de heren zelf was de 244 kilometer lange proef door de duinen van Fiambalá bepaald geen kattenpis, maar van de negende etappe hadden ze eigenlijk meer te lijden gehad. Dat kwam vooral de hoge temperaturen, tot boven de 45 graden. In de tiende etappe was het met een graadje of 30 aanmerkelijk aangenamer.
Mooie proef "Heerlijk weertje," vond ook Caspar van Heertum. "Gisteren was het niet te harden zo heet, maar vandaag was het goed uit te houden. Het was een mooie proef, wel pittig en soms heel ingewikkeld. Op een gegeven moment kwamen we (Van Heertum en Hans-Jos Liefhebber, red) Marco tegen, dus we dachten even dat we hem hadden ingehaald, maar hij had al twee waypoints meer dan wij."
Nog nooit zo'n zware duinen Dat was inderdaad een verwarrend punt, vond ook Sjors van Heertum. "De waypoints lagen in tegengestelde richting, waardoor mensen elkaar tegenkwamen. Dat gaf een hoop verwarring, omdat niemand nog wist wat goed was." De navigatietrucs zaten vooral in het eerste deel van de proef. Het tweede deel was meer open terrein, maar minstens zo hard werken. "Ik heb nog nooit zulke zware duinen meegemaakt," zei Sjors van Heertum. "Zo onvoorspelbaar. Wel mooi hoor. Sommigen waren zo steil dat ik vijf keer moest aanzetten voordat ik boven was."
Wat gebeurde er onderweg? Er gebeurde een heleboel in de duinen van Fiambalá. "Niet normaal," vond Marco van Geel. "Ik heb een Peugeot over de kop zien gaan, een Kamaz ondersteboven zien liggen. Meestal zien wij de auto’s en de trucks niet, maar nu waren de topauto’s en -trucks voor ons gestart en dan zie je dat wel. Voor het terrein was dat trouwens rampzalig. Alles kapot gereden, waardoor het nóg zwaarder werd. Het motortje heeft zo hard moeten werken. Als ik geen nieuw blok had gehad, had ik het niet gered."
Laat in het bivak Doordat de proef zo zwaar was - Marco van Geel bijvoorbeeld had meer dan zes uur nodig voor de 244 kilometer, Caspar van Heertum bijna acht uur - en er ook nog 300 kilometer verbinding achteraan zat, waren de mannen pas laat in het bivak in La Rioja. "Wéér geen tijd om me te scheren," foeterde Caspar van Heertum, door een baardje van een paar dagen wrijvend. "Dat ding moet er toch echt af, maar vandaag gaat het niet meer lukken. Eten, roadbook voor morgen maken en een kort nachtje, want om zes uur moeten we weer op de motor zitten."
Etappe 11 donderdag 14 januari: La Rioja naar San Juan
Foto Dakar organisatie
In de elfde etappe rijden de deelnemers van La Rioja naar San Juan. Na een verbinding van 281 kilometer moet er vandaag een special van 431 kilometer overwonnen worden. Onderweg zullen de coureurs onder andere zand, fesh fesh en gravelpaden voor hun kiezen krijgen.