Marloes Schellekens: gepassioneerd dansdocente en choreografe
Gepubliceerd: dinsdag 23 juli 2024 15:14
Schijndel - Deze keer in de 'Specials' van TVSchijndel een bekende Schijndelse: Marloes Schellekens. Marloes is in 2020 afgestudeerd als uitvoerend musical-artieste en musical-docente aan de HBO opleiding Lucia Marthas Institute For Performing Arts in Amsterdam Na haar afstuderen heeft Marloes zich ingeschreven bij de KVK en sindsdien geeft ze fulltime dans-, zang- & acteerlessen.
Marloes mocht dit seizoen de choreografie verzorgen van de cliffhanger van Goede Tijden, Slechte Tijden. TVSchijndel ging in gesprek met Marloes over deze en andere creatieve werkzaamheden in haar nog jonge leven. U leest het gesprek op de pagina met onze Specials.
Waar kunnen mensen jou van kennen? "Sinds 2020 ben ik musicaldocente op het Elde College. Daarnaast geef ik dansles bij Phoenix Cultuur en Turondo Dance. Ik geef les aan ongeveer 180 dansers. En onlangs mocht ik dus de choreografie voor de cliffhanger van Goede Tijden, Slechte Tijden verzorgen.
Kun je wat vertellen over jezelf? "Ik kom uit een heel fijn gezin: vader, moeder en twee broertjes. Mijn ouders hebben ons altijd gestimuleerd om te doen wat we leuk vonden. Ook al hebben zij geen creatieve achtergrond, ze hebben mij altijd enorm gesteund om mijn droom van een toekomst in de danswereld te kunnen realiseren. Toen ik in 3 VWO zat wilde ik auditie doen bij de vooropleiding bij het Lucia Marthas Institute For Performing Arts in Amsterdam en zijn ze ook meegegaan. Hun instelling was: "Je gaat het proberen en mocht je worden aangenomen, dan kijken we hoe we dat mogelijk gaan maken."
Toen ik inderdaad mocht gaan starten hebben ze me drie jaar lang elke vrijdagmiddag naar het station in Den Bosch gebracht en op zaterdagavond weer gehaald. In Amsterdam had ik een fiets staan op het station, ik ging dan naar een nichtje van mijn moeder die in Amsterdam woonde en waar ik overnachtte. Daarna werd ik aangenomen op de HBO-opleiding en ben ik in Amsterdam gaan wonen. Ik ben mijn ouders erg dankbaar voor de onvoorwaardelijke steun, tijd en energie om mijn droom waar te kunnen maken.
Waarom heb je voor dit vak gekozen? "Ik was als kind altijd al met dans bezig. Ik bedacht en gaf optredens voor mijn ouders, opa's en oma's. Ik stond graag in de spotlight en vond het ontzettend leuk om eigen dansen te creëren. Ik zat al vanaf mijn vierde jaar op dansles. Ik bleek talent te hebben en ben met heel veel plezier doorgegaan en heb me verder ontwikkeld. Ik merkte dat ik het ook heel leuk vond om anderen iets te leren en heel graag juffrouw wilde worden. In eerste instantie wilde ik die twee elementen gaan combineren: zelf dansen en docente worden. Het laatste jaar van mijn opleiding veranderde corona een heleboel en kon ik niet meer op het podium staan. Toen ben ik les gaan geven, met het idee dat dit tijdelijk zou zijn, Maar het beviel zo goed, dat ik me er fulltime op heb toegelegd. Op dit moment voel ik niet de drang om zelf op het podium te staan. Ik haal ontzettend veel voldoening uit het lesgeven namelijk.”
Wat maakt jouw werk zo bijzonder? "Ik vind het heel mooi en bijzonder om met een groep toe te werken naar prachtige voorstelling waarin de dansers stralen en ten uitvoer brengen waar we al die tijd samen voor hebben geoefend. Het is zo supermooi om jouw groep op het podium te zien staan, met enorm veel drive en creatieve energie. Ik vind dat, samen met het showelement, het mooiste wat er is. Het is een sport en kunstvorm in één en als ik er dan ook nog mijn eigen touch aan mag en kan geven, dan sta ik ontzettend te genieten tijdens de jaarlijkse voorstellingen."
Hoe is het om dans/zang/acteerles aan kinderen te geven? Bij Phoenix Cultuur en Turondo Dance komen leerlingen die heel graag willen leren dansen. Dat is ons gezamenlijke doel. Daar werken we met z'n allen naartoe en dat zorgt voor een speciale, hechte band onderling. Leerlingen balen ook echt als er een keer een les uitvalt. Iedereen is welkom, er zijn geen criteria. Zolang er plek is in de groep is iedereen die graag wil leren dansen welkom.
Op het Elde College is mijn vak onderdeel van het lespakket. Het is een heel mooie uitdaging om de lessen zo leuk en leerzaam mogelijk te maken, zodat de leerlingen er plezier in hebben en uitkijken naar de les.
Hoe ben je bij Goede Tijden, Slechte Tijden terechtgekomen en hoe was het om die bijzondere choreografie te verzorgen? "Danique van Roosmalen was vroeger mijn dansdocente en zij heeft een entertainmentbureau. Zij kreeg de oproep om een choreografe aan te leveren voor GTST. In de oproep werd summier een aantal details gedeeld (het meeste moest natuurlijk geheim blijven, zodat er niets zou uitlekken over de cliffhanger). Via Danique kwam de oproep bij mij terecht.
Ik ben na gaan denken hoe ik het vorm wilde geven, heb een filmpje gemaakt en zo werd mijn choreografie op het nummer Voilà van Barbara Pravi uitgekozen! Ook mocht ik mijn eigen dansers meenemen (o.a. Lein Fransen uit Schijndel schitterde in de cliffhanger).
Er volgde een repetitiedag met Noa Jacobus (de actrice die Nola speelt) in een studio in Zaandam. Het was heel fijn om met haar samen te werken. Noa heeft ervaring met musical en dans, dus dat was erg fijn. De regisseur van Goede Tijden, Slechte Tijden was geëmotioneerd toen hij onze creatie zag. Het was echt een supervette ervaring! In één dag hebben we met z'n allen de dans ingestudeerd. De dansers moesten ook een beetje acteren in de cliffhanger en dat ging ook heel goed tijdens het repeteren.
Tijdens de opnamedag was de hele cast van Goede Tijden, Slechte Tijden aanwezig. Dat was heel bijzonder. Het is niet altijd zo dat de cliffhanger een scène is waaraan alle acteurs meedoen. Het was ontzettend bijzonder om te zien hoe mijn creatie ten uitvoer werd gebracht in deze bijzondere setting. De opnames waren in Amsterdam in een loods die speciaal voor de cliffhanger was ingericht. Er heerste een superfijne sfeer op de set. De dansers werden heel belangrijk gemaakt. Het was een lange dag, maar zeer zeker de moeite waard. De opname ging erg goed en toen de scène klaar was kregen we luid applaus en waren de acteurs oprecht geëmotioneerd."
Wat is het bijzonderste wat je tot nu toe mee hebt gemaakt in je werk? "De ervaring met Goede Tijden, Slechte Tijden was heel erg bijzonder, omdat dat helemaal mijn eigen creatie was: ik heb zelf de choreografie bedacht en mocht ook zelf de dansers kiezen. Op vrijdag geef ik klassiek ballet en zes van deze dansers zitten ook in de talentenklas van Phoenix Cultuur. Die zes leerlingen heb ik gekozen voor deze speciale opdracht. Het was voor de leerlingen ook heel speciaal om hier onderdeel van te mogen zijn.
Op het gebied van dans heb ik zelf heel mooie stages mogen doen. Ik heb onder andere zelf gedanst in de 'Christmas Show' in de Ziggo Dome. Dit was heel erg bijzonder, we moesten als dansers heel veel verschillende dansen uitvoeren, vaak omkleden. Er zat veel uitdaging in deze productie en we hebben er ook lang voor gerepeteerd. Het was mooi om dit met mijn klasgenoten, die ook allemaal stage liepen, neer te zetten."
Wat wil je nog bereiken in de toekomst en hoe ga je dat doen? "In de toekomst wil ik graag helemaal zelf een show maken met eigen thema's, leerlingen en creaties. Een mooi moment zou zijn als ik tien jaar in het vak zit. En ook zou ik graag vaker een professionele choreografie maken voor bijvoorbeeld een grote tv-show.
Ik weet wat ik kan, heb ontzettend veel creatieve energie en ideeën en pak de kansen die op mijn pad komen. Ik heb er vertrouwen in dat het me gaat lukken!"